Pensionären Anders Thorén, som bor i Falla utanför Västervik, är en av dem som inte retar sig på de höjda priserna.
– Det är ju förståeligt, när det är som det är. Man får tänka över hur man kör, säger han.
När han jobbade, åkte han in till Västervik varje dag, men nu blir det bara en gång i veckan. Då passar han på att uträtta flera ärenden, när han ändå åker.
Strax intill på macken står Gunnar Jansson från Västervik och tankar.
Vad tycker du om att priset har höjts?
– Jag tycker inte om det, men jag förstår varför det blir som det blir. Man får ompröva hur mycket man åker, dra ner på nöjesåkandet och cykla mer.
Emrik Petersson i Västervik hör till den grupp som inte bryr sig alls.
– Så länge det inte blir 50 spänn, är det inte dyrt.
Han har inte dragit ner på sitt privata bilåkande på grund av priserna, trots att hans Audi är en väldigt bränsleslukande bil. Motorn är på drygt 700 hästkrafter.
– Den drar 4,2 liter milen, säger han.
Men Tommy Andersson från Västervik är desto mer upprörd.
– Det är skrämmande. Regeringen måste ta tag i det. I höst kommer det inte att finnas några åkerier kvar.
De ökande bränslepriserna blir ytterligare en börda för företag som har kämpat sig genom pandemin och brottats med höga elpriser.
– Företag kommer att gå i konkurs, spår Tommy Andersson.
Det rekommenderade riktpriset på bemannade bensinmackar låg på onsdagen på 28:22 per liter för diesel och 23:34 per liter för 95-oktanig bensin.