I och med provturerna väcktes frågan om det kommer att bli aktuellt med två rederier på samma sträcka. Nu är sommartrafiken över, och Gotlandsbåtens första säsong är till ända.
Destination Gotland har i det kommande avtalet en möjlighet att köra trafik från ytterligare en hamn under högsäsong. Det säger Christer Bruzelius, vd Destination Gotland.
– Det finns en möjlighet att under den kommande avtalsperiodens högsäsonger lägga en del av vår extra kapacitet till Oskarshamn på en annan ort. Det får inte ske längre norrut än Västervik.
Kommer det att bli så?
– Om vi väljer att göra det vet vi inte i dagsläget. Vi ska sätta oss under vintern och analysera den här frågan.
Nu har Gotlandsbåten kört en säsong, många har åkt med dem. Påverkar det ert beslut?
– Det har operativt sett gått bra för dem i år och det gör det alltid intressant. Men vi måste ha den fulla bilden klar för oss innan vi kan ta ett beslut. Återigen, det är allt för tidigt att säga.
Destination Gotland väntar på en ny färja. Det är ett stort fartyg med plats för 1 650 passagerare. Den byggs i Kina och ska enligt varvet stå klar 2017.
Innebär det i så fall att era mindre färjor blir mer tillgängliga för extra trafik?
– Det vet vi heller inte. Vi måste analysera hur vi ska disponera färjorna vi har.
Hur har konkurrensen från Gotlandsbåten påverkat ert resultat?
– Det är klart att man alltid märker av konkurrensen. Båda företagen fick ställa sig på tå för att vara med och konkurrera. Vi har en lång säsong kvar och vi vet inte ännu hur det påverkat vårt resultat för helåret. Det ska vi också analysera de kommande månaderna.