Resandet mellan Gotland och fastlandet ökade rekordmycket i somras, enligt en ny sammanställning som Gotlands Allehanda rapporterade om i veckan. Procentuellt var ökningen störst på den södra linjen, som i år hade hamnar både i Västervik och Oskarshamn. Uppstickaren Gotlandsbåten, som i år trafikerade både Nynäshamn–Visby och Visby–Västervik är förklaringen bakom ökningen.
Nu tittar även konkurrenten Destination Gotland på att dra i gång färjetrafik mellan Västervik och Visby.
– Den kapacitet som vi ökar med under sommaren har vi möjlighet att lägga i en annan hamn än Oskarshamn. Tilläggstrafiken på sommaren kan vi lägga i Västervik, säger Christer Bruzelius, vd för Destination Gotland.
Redan i fjol gjorde Destination Gotland en provtur med en av sina mindre färjor på sträckan, och inom kort kommer rederiet att träffa företrädare för Västerviks kommun för att diskutera saken.
– Ingenting är bestämt, det är ett förutsättningslöst möte för att se vilka möjligheter som finns. Vi vill erbjuda alla att ha möjligheten att åka med oss, och vi ser att det finns en möjlighet att öka trafiken genom att erbjuda en lösning från Västervik. Därför tittar vi på det.
Det handlar i så fall enbart om sommartrafik, under juni, jul och augusti.
Sedan tidigare har vi berättat om att det är osäkert om Gotlandsbåten kommer att fortsätta bedriva färjetrafik mellan Gotland och fastlandet. Gotlandsbåten gjorde en förlust på nio miljoner i fjol, och behöver ett aktieägartillskott på 30 miljoner kronor för att kunna fortsätta sin verksamhet.