"Det är en idiotisk plan"

Trafiktvist Källviks Samfällighetsförening uppfattar att kommunen och Trafikverket kastar den påbörjade cykelvägen utanför Loftahammar mellan sig som en het potatis. Vi försöker reda ut trafiktvisten och hittar sanningen i en villa utanför Loftahammar.

Anders Pellbring cyklar ofta från Källvik till Loftahammar, men han har tröttnat på att cykla på den trånga och kurviga Källviksvägen och vill även att den påbörjade cykelvägen sköts om bättre.Foto: Henrik Hultqvist

Anders Pellbring cyklar ofta från Källvik till Loftahammar, men han har tröttnat på att cykla på den trånga och kurviga Källviksvägen och vill även att den påbörjade cykelvägen sköts om bättre.Foto: Henrik Hultqvist

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2010-07-17 00:00
På Trafikverket har Peter Uneklint dålig koll på vem som äger den påbörjade cykelbanan som vi skrev om i går. Efter en timma och diverse utforskningar vet hans kollega Jan-Olof Berg att det inte är Trafikverket. Men han vet inte vilka som äger den. Inte kommunen heller. Berg kan se att cykelbanan är inskriven i regionala transportlänsplanen, men hur planen ser ut vet han inte. Bara att Cykelvägen borde bli åtgärdad innan 2021. Bilvägen som vi skrev om i tisdags intill cykelvägen äger Trafikverket, men den finns inte med i åtgärdsplanen. Vi åkte till Ingemar Petersson före detta sekreterare i Loftahammars Intresseförening för att få mer klarhet.- Det är Loftahammars Intresseförening som har byggt cykelvägen och äger den. De har också ansvaret för skötseln, säger Petersson och pekar på ett papper i en pärm. Papperen från Trafikverket (dåvarande Vägverket) från mitten av 90-talet visar också att en fortsättning av cykelvägen skulle blivit påbörjad för tio år sedan.Det var efter att Loftahammars Intresseförening fått tillstånd av kommun att bygga en cykelväg till Källvik.- Vår grundidé var att bygga cykelväg hela vägen ner till Källvik för att skydda skolbarnen från att åka på Källviksvägen. Det hade inte kostat en krona det svär jag på. Vi började bygga, men sedan stannade vi strax innan Smedjan. Vägverket ville då göra en fortsättning på cykelvägen som vi börjat med. Och de gjorde en projektering som kostade 1,2 miljoner kronor, men fortsättningen var bara 605 meter. Och byggandet av den biten skulle sedan kosta 1,8 miljoner. Deras plan visade sig sedan vara att låta cykelvägen komma ut i den farliga Aleglokurvan som du om skrev i går. Det är som du hör en helt idiotisk plan. Petersson fortsätter:- Vi gjorde 500 meter cykelbana gratis. Och de har sagt länge nu att de ska bygga på 600 meter för mer än miljonen. När det sker vet vi inte. Och om det sker vad händer sedan? Då måste de väl projektera nytt och bygga en fortsättning ner mot Källvik också. Och vad kostar den? Det hela kan ju handla om sex miljoner kronor till slut. Eller ska cyklisterna och barnen behöva komma ut på Källviksvägen ändå igen? Vi verkar få vänta på svaren tyvärr.
Detta har hänt
Källviks Samfällighetsförening vill se en cykelbana från Loftahammar till Källvik, så att folk ska slippa cykla på den trånga och kurviga Källviksvägen. Men Samfällighetsföreningen tycker att kommun och Trafikverket "sllirar" på frågorna om, när, hur och var det i så fall kan byggas en fortsättning på den påbörjade cykelvägen.Samfällighetsföreningen tycker dessutom att den påbörjade cykelvägen är dåligt skött och vill veta vem som har ansvar för det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om