Henrik är en av de fem elever som har ingått i projektet på Fågelbäret i Västervik. Han brukar låna berättelseböcker, säger han.
Hur ska en riktigt bra bok vara?
- Spännande och rolig.
Är bilderna viktiga?
- Nej, dem bryr jag inte så mycket om.
Riham Sobh har också varit med i projektet.
- Vi gjorde ett prov innan vi började här, hur många bokstäver vi kunde läsa på en minut. Sedan gör vi det igen och ser hur mycket bättre vi har blivit, säger hon.
Blev det någon skillnad?
- Ja, det blev verkligen det! säger hon med eftertryck.
Ludwig Gustafsson har till exempel gått från 20 till 60 ord i minuten. Nu har han blivit bättre på att hinna läsa textremsorna på teven. Böcker läser han också gärna. Helst om Snurran.
- Det är en katt. Den gör bus, förklarar han.
Emilia Gullberg uppskattar faktaböcker om hundar, katter och marsvin.
- Sedan gillar jag jättegärna att läsa Lasse-Maja och lätta böcker, som hunden Max, som jag har hemma nu, säger hon.
Barnen tyckte att det var roligt att läsa även innan det här projektet. Men nu går det fortare.
- Det är roligt att veta saker, konstaterar Sgaad Al Badri.