Det bÀsta med skolan, enligt Myhrén: Den förÀndras

Krisrubrikerna kommer slag i slag för skolan. Men Àr det hela bilden? Vi bad grundskolechef Ewa Myhrén beskriva vad som skolan i VÀstervik gör bÀttre idag, Àn för 10, 20, 30 Är sedan. Hon gav flera svar, som alla pÄ sÀtt och vis hÀnger ihop.

Grundskolechef Ewa Myhrén berömmer trivselledarna för deras viktiga arbete. I bakgrunden syns Alma Chronéer, Noélie Rovira, Annie Johansson, Siri Alinder och Hugo Ekberg.

Grundskolechef Ewa Myhrén berömmer trivselledarna för deras viktiga arbete. I bakgrunden syns Alma Chronéer, Noélie Rovira, Annie Johansson, Siri Alinder och Hugo Ekberg.

Foto: Caroline Petersson

VĂ€stervik2023-12-30 17:00

Positiva trender

Vi förvÀntade oss kanske att fÄ svar om naturvetenskap, lÀrartÀthet eller nationella prov.

Men nej, det gÄr faktiskt inte, menar hon. Mer om det i en separat artikel.

IstÀllet Àr det tre mjuka frÄgor som hon lyfter fram, som en positiv utveckling inom grundskolan i VÀstervik. Den första frÄgan handlar om rasterna som steg för steg blivit allt mer pedagogiskt uppstyrda.

Vuxna Àr inte lÀngre det som lite hÄrdraget kan beskrivas som "patrullerande rastvakter". Eleverna Àr inte lÀngre lÀmnade Ät sin egen pÄhittighet. IstÀllet sker en blandning av vuxenstyrda och elevstyrda aktiviteter. Exempelvis rastboden pÄ Marieborgsskolan dÀr elever ansvarar för utlÄning av material, eller pÄ Lidhemsskolan dÀr man visserligen har sÄ mÄnga som fem-sex vuxna ute pÄ rasterna, men att de lÄter eleverna leda aktiviteterna.

Tredjeklassarna Hugo Ekberg och Ebba Persson Àr trivselledare pÄ Lidhemsskolan. Det betyder att de Àr med och ordnar rastaktiviteter, och ser till att alla har nÄgon att leka med. "Det kÀnns viktigt och roligt", tycker de.
Tredjeklassarna Hugo Ekberg och Ebba Persson Àr trivselledare pÄ Lidhemsskolan. Det betyder att de Àr med och ordnar rastaktiviteter, och ser till att alla har nÄgon att leka med. "Det kÀnns viktigt och roligt", tycker de.
Hugo Ekberg vid en av klÀtterstÀllningarna pÄ Lidhemsskolan. Hans favoritlek Àr "Ensam hemma" som gÄr ut pÄ att en person ska vakta ett fiktivt hem i en ring, medan andra som spelar skurkar ska försöka komma Ät hemmet.
Hugo Ekberg vid en av klÀtterstÀllningarna pÄ Lidhemsskolan. Hans favoritlek Àr "Ensam hemma" som gÄr ut pÄ att en person ska vakta ett fiktivt hem i en ring, medan andra som spelar skurkar ska försöka komma Ät hemmet.

Den höjda rastambitionen gĂ€ller generellt i kommunen.  

– Ett större utbud pĂ„ rasterna innebĂ€r att det blir mindre konflikter nĂ€r eleverna kommer in. De har haft kul, har fĂ„tt röra pĂ„ sig och har mer ork till lektionen, sĂ€ger MyhrĂ©n.

I bakgrunden finns ett statsbidrag pĂ„ 3,4 miljoner för tio Ă„r sedan som gav förĂ€ndringen fart. 

Det andra exemplet hon lyfter fram Àr elevernas delaktighet i undervisningen. Inte sett till mÄlet, men hur man ska ta sig dit. Den internationella mÀtningen ICCS visade nyligen att svenska elever Àr nÀst bÀst i vÀrlden nÀr det kommer till kunskap om demokrati och samhÀllsfrÄgor. Ett engagemang som hon menar smittar av sig Àven inom skolans vÀggar.

– Demokratiuppdraget pratar vi ofta om i rektorsgruppen. VĂ„ra elever Ă€r duktiga pĂ„ det, de vill vara med i processerna och Ă€r ofta vĂ€ldigt allmĂ€nbildade i demokratiska vĂ€rden.

– Det Ă€r jĂ€tteviktigt att vi fortsĂ€tter med det öppna klassrumsklimatet, och Ă€r dialogiska med vĂ„ra elever. Att vi lyssnar pĂ„ dem. Och om vi jobbar systematiskt med det över tid kommer det förhoppningsvis ocksĂ„ synas i mĂ€tningar.

Ewa Myhrén utanför Lidhemsskolan i VÀstervik.
Ewa Myhrén utanför Lidhemsskolan i VÀstervik.

Det tredje rör elevhÀlsan, som Myhrén menar idag har en större bredd Àn för 10-20-30 Är sedan, och jobbar mer förebyggande. Hon beskriver hur ett kluster av professioner i form av rektor, kurator, skolsköterska, skolpsykolog och i vissa fall socialpedagog följer elevernas utveckling tillsammans med lÀrarna.

Rollerna har funnits tidigare ocksĂ„, men de var i mindre utstrĂ€ckning involverade i elevernas mĂ„ende och hur det pĂ„verkar skolgĂ„ngen. 

Mentorerna Àr ocksÄ viktiga i detta. PÄ Ellen Key har man valt att ha fyra heltidsanstÀllda mentorer som tar alla elev- och förÀldrakontakter, och som gör att ÀmneslÀrarna kan undervisa mer. En lösning som dock krÀver en skola av Ellen Keys storlek, menar hon.

Ellen Keyskolan har ett system med fyra heltidsmentorer. PÄ andra mindre skolor Àr det dock lÀrarna som undervisar, som ocksÄ Àr mentorer.
Ellen Keyskolan har ett system med fyra heltidsmentorer. PÄ andra mindre skolor Àr det dock lÀrarna som undervisar, som ocksÄ Àr mentorer.

Den röda trÄden handlar enligt Ewa Myhrén om att skolan stÀller om frÄn att fokusera pÄ ett mÄl, till att fokusera pÄ processen.

Ett skifte pÄgÄr dÀr den auktoritÀra katederundervisningen byts mot ett tÀnk dÀr de vuxna följer eleverna lÀngs vÀgen, istÀllet för att peka ut vart de ska gÄ.

– Vi utbildar för en annan framtid Ă€n nĂ€r man skulle vidare och jobba i industrin med ett i förvĂ€g bestĂ€mt arbete. VĂ€rlden har förĂ€ndrats, vi behöver fostra en annan grupp vĂ€rldsmedborgare.

En inte helt okomplicerad förÀndring.

– Tidigare var skolan mer fredad. Man hade sitt uppdrag, alla litade pĂ„ att de gjorde sitt uppdrag. Och skolan gjorde som den alltid hade gjort utan inblandning frĂ„n olika aktörer.

Noélie Rovira, Ebba Persson, Arvid Stjernberg, Hugo Ekberg, Annie Johansson, Alira Sinai, Siri Alinder och Alma Chronéer har blivit framröstade av de andra eleverna till att vara trivselledare.
Noélie Rovira, Ebba Persson, Arvid Stjernberg, Hugo Ekberg, Annie Johansson, Alira Sinai, Siri Alinder och Alma Chronéer har blivit framröstade av de andra eleverna till att vara trivselledare.
Arvid Stjernberg, Hugo Ekberg, Alira Sinai och Alma Chronéer Àr fyra av trivselledarna pÄ Lidhemsskolan. De Àr sÀrskilt ansvariga för att ordna lekar under vissa dagar i veckan, och brukar planera aktiviteterna tillsammans pÄ tisdagar.
Arvid Stjernberg, Hugo Ekberg, Alira Sinai och Alma Chronéer Àr fyra av trivselledarna pÄ Lidhemsskolan. De Àr sÀrskilt ansvariga för att ordna lekar under vissa dagar i veckan, och brukar planera aktiviteterna tillsammans pÄ tisdagar.
Hugo Ekberg visar vilka lekar som trivselledarna valt ut som rastaktiviteter i veckan.
Hugo Ekberg visar vilka lekar som trivselledarna valt ut som rastaktiviteter i veckan.
Lekoteket pÄ Marieborgsskolan har funnits sedan förra hösten och rymmer bollar, rockringar, hoppstyltor, balansbrÀdor, böcker, spel och diverse annat.
Lekoteket pÄ Marieborgsskolan har funnits sedan förra hösten och rymmer bollar, rockringar, hoppstyltor, balansbrÀdor, böcker, spel och diverse annat.
Elever sköter sjÀlva utlÄningen av leksaker pÄ Marieborgsskolan. Det Àr fritidspedagog Linda Höglund som byggt upp leksaksbiblioteket. "Jag fick i uppdrag att se till att det fanns fler rastaktiviteter för barnen. Men eftersom vi tidigare haft problem med att leksaker försvann frÄn skolgÄrden startade jag det hÀr systemet", berÀttade hon i september 2022.
Elever sköter sjÀlva utlÄningen av leksaker pÄ Marieborgsskolan. Det Àr fritidspedagog Linda Höglund som byggt upp leksaksbiblioteket. "Jag fick i uppdrag att se till att det fanns fler rastaktiviteter för barnen. Men eftersom vi tidigare haft problem med att leksaker försvann frÄn skolgÄrden startade jag det hÀr systemet", berÀttade hon i september 2022.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!