"Det bästa som kunde hända Västervik"

Holiday Clubs etablering i Västervik kommer att innebära skärpt konkurrens, men också nya affärsmöjligheter.
Det tror Per Johansson på Gränsö Slott och Peter Billberg på Ekhagens golfbana.

Peter Billberg

Peter Billberg

Foto:

Västervik2006-06-15 00:25
I tisdags briserade nyheten att Holiday Club etablerar sig i Västervik. Det betyder ett nytt stort hotell med inriktning på privatpersoner och konferenser. I paketet ingår också att en ny 18-håls golfbana byggs.
Kommunledningen jublade, men vad säger de företagare som redan är inne i branschen?
Peter Billberg är del­ägare i Ekhagens golfbana, kommunens än så länge enda 18-hålsbana:
- Etableringen är positiv för Västervik, men för att det ska lyckas måste de bygga en riktigt, riktigt fin golfbana. En halvdan bana kommer inte att räcka.
Finns det utrymme för ytterligare en 18-hålsbana i Västervik?
- Egentligen finns det inte utrymme för vår bana heller om man bara ser det underlag som finns i Västervik. 60 procent av vår omsättning kommer från turisterna.
Enligt honom måste den nya banan kunna dra nya spelare till Västervik. Därför tycker han att det är bra att det är en stor aktör som gör satsningen.
- Jag tror att de kan dra besökare även åt oss.
Per Johansson som driver Gränsö slott, som planerar ytterligare satsningar på konferens är inne på samma linje.
- Det här är det bästa som kunde hända Västervik. Nu får Västervik en stor aktör med muskler i besöksnäringen. De kommer att innebära en vitalisering.

Under några år drev Per Johansson en branschtidning inriktad mot upplevelsebranschen. I det arbetet följde han Holiday Clubs etablering i Åre.
- De har ett väldigt bra koncept. De kommer att dra besökare till Västervik.
Vad innebär deras etablering för Gränsö slott?
Per Johansson ser ett område där deras intressen sammanfaller - det är på evenemangssidan. Där kommer de två företagen att ha ömsesidig nytta av varandra.
På en punkt blir de däremot konkurrenter. Gränsö slott vill satsa hårdare på konferenser. Det är en viktig marknad även för Holiday Club.
- Men där får vi nischa oss, och bli ännu bättre. Det är så det ska vara, säger Per Johansson.
Han berömmer Gertrudsviks ägare Lars Nilsson för arbetet med att locka Holiday Club till området.
- Det var precis vad området behövde. Det är en perfekt matchning.
Var det till och med väntat att det skulle bli en etablering i stil med Holiday Club?
- Jag vill inte förhäva mig, men för ett eller två år sedan funderade jag på vad som skulle behövas på Gertrudsvik. Det första företag jag kom att tänka på var Holiday Club, säger Per Johansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om