”Det behövs nytt blod i branschen”

Restauranger i Västervik vittnar om att det är svårt att få tag i personal. Några vill se en utbildning för att höja servicegraden och trygga tillgången på kompetent personal

Rekrytera. Det finns en risk att restaurangerna i Västervik kannibaliserar på varandra i konkurrensen om bra personal, tror Stina Porsgaard.

Rekrytera. Det finns en risk att restaurangerna i Västervik kannibaliserar på varandra i konkurrensen om bra personal, tror Stina Porsgaard.

Foto: Ellen Nielsen Kindstrand

Västervik2016-10-09 10:00

Under högsäsong brukar det gå bra. Men det kan vara svårt att rekrytera personal med rätt nivå på sina kunskaper och intresse, året om.

Stina Porsgaard är vd på Best western plus Västerviks stadshotell. Hon känner igen problematiken. Just nu har de bra med personal, men det är ibland svårt att hitta ny.

– Det här är inte bara ett Västerviksproblem, det är brist på utbildad personal i hela Sverige. Vi är en liten arbetsmarknad med för få inflyttare. Det betyder att vi i branschen på ett sätt kannibaliserar på varandra.

–  Ett problem är att det inte kommer in så många utifrån. Det behövs nytt blod i branschen, nya idéer och kunskaper, annars sker det ingen utveckling. En utbildning vore bra, för att höja nivån. Vi måste också själva bli bättre på att rekrytera, att visa att det är ett spännande jobb med utvecklingsmöjligheter.

Mikael And är en av dem som håller med. Han är food- and beveragemanager på Gränsö slott.

– Under vintersäsongen kanske vi behöver fem- sex personer till serveringen och ett par till köket. Men vi har svårt att hitta de med tillräckliga kunskaper och intresse för den servicenivå vi siktar på.

Han vill se någon form av eftergymnasial utbildning.

– Restaurangutbildningen är bra, de gör ett jättebra jobb som grundutbildning. Men det jag saknar är en vidareutbildning för de som siktar vidare.

– Kommunen och Västervik framåt har en vision om att öka besöksnäringen drastiskt, då borde det finnas en serviceutbildning som ser till att vi kan nå det målet.

Jonas Settlin är en av ägarna till restaurang Guldkant. Han säger att de arbetat för att skapa olika nätverk för att trygga personaltillgången.

– Det finns två kategorier hos oss. De som flyttar hem för att de vill leva ett bra liv. Därför har vi många "äldre" som jobbar hos oss för att det går att kombinerna ett liv med ett arbete på krogen. Men också de yngre, som ser oss som en "språngbräda".

– I Västervik saknar vi en vidarutbildning som skulle lyfta besöksnäringen. Den ökar varje år, men vi möter inte upp med utbildad personal, tyvärr. Det kommer att bita oss i svansen så småningom.

Linda Åhman på Harrys har tidigare haft ett förslag om att det ska finnas en vikariepool som restaurangerna bidrar till.

– På så sätt kan de duktiga som vill jobba få fler timmar. Vi kan inte erbjuda alla som vill en heltidsanställning.

När hon rekryterar ser hon till personlighet och engagemang.

– Resten kan och vill jag lära dem själv, för att få dem så som vi vill ha dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om