Det blir ingen skärgårdstrafik till Loftahammar
Tilltänkt operatör drog sig ur i sista stund. Underlaget inte tillräckligt för två.
Det var tidigare i vår som kommunledningskontoret i samråd med skärgårdens intresseföreningar tog fram nya kriterier för bidrag till en utökad trafik i Västerviks skärgård.
Om man kunde hitta en operatör som uppfyllde samtliga kriterier, bland annat att förbinda sig att trafikera Loftahammar och södra skärgården, samt kunna ta minst 80 passagerare, skulle kommunen vara beredd att betala 200000 kronor i driftsstöd -jämfört med förra årets 110000.
I sluttampen fanns två intressenter kvar. Men den ena, Restaurangfartyget Delila AB, med bröderna Rais som ägare, var inte beredd att med sin enda båt Freden även trafikera Loftahammar. Den andra operatören, Rederiservice i Göteborg AB, hade inte den passagerarkapacitet som krävdes.
Efter förhandlingar mellan kommunledningskontoret och operatörerna kvarstod två förslag: att antingen bara låta Freden trafikera skärgården mot ett lägre bidrag än vad som först sagts, och acceptera att båten inte trafikerar Loftahammar. Det andra förslaget gick ut på att ge båda företagen bidrag på 200000 kronor och för var och en medge avsteg från kriterierna. Därefter skulle operatörerna tillsammans få samordna sina turlistor.
Men lagom till dess att beslutet skulle fattas drog sig alltså Rederiservice i Göteborg AB ur. Företaget menade att det inte finns marknad för två operatörer med det passagerarunderlag de fått.
I avtalet som kommunen nu skriver med Fredens ägare, framgår att man nu är överens om vissa justeringar vad gäller driftsstöd och trafik. Driftsstödet, som gäller under ett år kommer att uppgå till 140000 kronor i stället för 200000. Dessutom uttrycks klart att Freden inte kommer att bedriva någon trafik mellan Hasselö och Loftahammar.
Kommunstyrelsens vice ordförande Veikko Kärki (s) tycker att det är tråkigt att det inte blir någon trafik till Loftahammar.
- Tanken från kommunens sida har varit att skärgårdstrafiken ska utökas. Inför nästa år måste vi för att undvika den här situationen se till att kommunledningskontoret i tid börjar titta på olika alternativ på hur vi ska klara både norra och södra skärgården. Det är dessutom viktigt att operatörerna får besked tidigare, så att de har möjlighet att planera sina tidtabeller, säger Veikko Kärki.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!