"Det duger inte ens som nödlösning"
Miljö- och byggnadskontoret sågar förslag till förbättring av vägkorsning vid Hyttan.
- Det alternativ vägverket föreslår är dock ej tillräckligt. Det är dåliga åtgärder och förslaget duger inte ens som nödlösning, skriver kommunekologen Gun Lindberg i miljö- och byggnadskontorets officiella yttrande.
I kontorets förslag till yttrande till miljö- och byggnadsnämnden påpekar man att E22 är en Europaväg och vägverket därför måste ta sitt ansvar för att tillräcklig säkerhet och standard upprätthålls.
Västerviks kommun har i flera år påtalat behovet av en ny trafikplats vid denna vägkorsning.
- Det nu föreslagna alternativet med refuger och hastighetsbegränsning är inte tillräckligt.
- Ur säkerhetssynpunkt är stigningsfältet, en tillfällig extra fil på E22 norr om korsningen, för kort och skulle till och med kunna medföra ökade risker för trafikolyckor, säger man i miljö- och byggnadskontorets yttrande.
- En rondell blir inte mycket dyrare att bygga. Den skulle ge en betydligt bättre trafiksituation vid Hyttan.
I yttrandet sägs vidare att även förhållandena för gång- och cykeltrafikanterna nu måste lösas.
- Att så få cyklar här idag beror delvis på att säkerheten för cyklister inte är tillräcklig.
Miljö- och byggnadskontoret skulle också gärna se att vägverket i samband med att korsningen byggs om, ser över möjligheten att anlägga en "samåkningsparkering" i området.
- Det är idag många som parkerar intill korsningen för att därefter samåka i olika riktningar, påpekar Gun Lindberg.
Miljö- och byggnadskontoret vill slutligen att det görs en mera noggrann undersökning av mark och vatten på platsen, i syfte att kolla förekomsten av olika föroreningar och slaggprodukter.
Det ombyggnadsalternativ vägverket idag förordar kostar tre miljoner kronor.
Alternativet som miljö- och byggnadskontoret hellre vill se kostar åtta miljoner.
Ett bygga en riktig trafikplats skulle innebära att korsningen blir planfri, med en bro från väg33 mot E22 norrut. Det alternativet ger god framkomlighet och trafiksäkerhet, men kostar hela 20 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!