"Det finns en marknad"

Från och med i går så trafikerar godsfärjan Via Mare enbart Kapellskär. Färjan kommer således inte till Västervik i dag.
- Det är investerarna i moderbolaget i Tallinn som tagit beslutet.

Många fartyg. Färjetrafiken till och från Västervik har en brokig historia. I modern tid har väl persontrafiken på Gotland varit störst. Dessa färjor tog även gods. Godstrafiken till utländska hamnar har inte varit så omfattande. Överst till vänster ser vi Pan 1 som trafikerade Polen och överst till höger Mermaid som trafikerade Ventspils och Tallinn. Under dessa godsfärjan Gute och den populära Polhem. Underst ser vi bjässarna Visby och Graip. I mitten klassiska Thjelvar och avstigande passagerare på bilden är politikerna Carl-Gunnar Roos, Arne Andersson, Gunnar Oskarsson och tjänstemannen Kent Nyhlén från Västerviks kommun.

Många fartyg. Färjetrafiken till och från Västervik har en brokig historia. I modern tid har väl persontrafiken på Gotland varit störst. Dessa färjor tog även gods. Godstrafiken till utländska hamnar har inte varit så omfattande. Överst till vänster ser vi Pan 1 som trafikerade Polen och överst till höger Mermaid som trafikerade Ventspils och Tallinn. Under dessa godsfärjan Gute och den populära Polhem. Underst ser vi bjässarna Visby och Graip. I mitten klassiska Thjelvar och avstigande passagerare på bilden är politikerna Carl-Gunnar Roos, Arne Andersson, Gunnar Oskarsson och tjänstemannen Kent Nyhlén från Västerviks kommun.

Foto:

Västervik2005-11-22 00:25
Satu Mattsson är vd för rederiet Baltic Scandinavian Lines dotterbolag i Sverige. Hon tycker det är tråkigt att linjen på Västervik upphör.
- Samarbetet med Västervik, hamnbolaget VLI och Carl-Johan Carlstedt har varit mycket bra och vi har varit jättenöjda. Men de nu tagna besluten är inga som jag rår över, säger Satu Mattsson.
Rederiet har nyligen fått möjligheten att trafikera Kapellskär med flera turer i veckan och ser en bättre lönsamhet i det jämfört med de längre turerna till Västervik.
Annars har beläggningen på färjan på Västerviksturen varit god.

Besvikelsen i kommunledningen är stor.
- Det är märkligt att rederiet bara ett par månader efter starten ger upp Västervik på det här sättet, säger kommunalrådet Harald Hjalmarsson.
- Eftersom beläggningen har varit god så hade vi till och med förhoppningar om att turerna till Västervik skulle öka till tre. Det finns en marknad och undersökningar har visat att intresset är stort.
Nu blev det tvärtom. Men vare sig Västerviks kommun eller hamnbolaget VLI tänker ge upp.
- Vi har diskuterat med såväl VLI som ägaren Österströms, säger Harald Hjalmarsson. Nu får vi återgå till utgångsläget. Det finns ett nätverk av rederier som vi hade kontakter med för att få i gång en färjelinje. Efter det att Baltic Scandinavian Lines startade så har kontakterna med andra rederier legat lågt men nu får vi ta upp diskussionerna igen.

Den indragna färjelinjen får inga direkta ekonomiska konsekvenser för Västerviks kommun.
- Det är ingen som är skyldig oss pengar, säger Harald Hjalmarsson. Det kommunen stått för att se till att allt runt omkring fungerar och vi har hyrt ut mark. Vi har ett bra och nära samarbete med VLI.
Även kommunchef Conny Jansson är besviken.
- Det är ett ställningstagande som rederiet tagit och som vi inte kan göra så mycket åt.

Frågan är hur länge som marknaden med åkerier och annat kan lita på Västervik med alla trassligheter som förevarit med färjetrafiken.
- Varje förändring är naturligtvis en störning i företagens planering. Men vi kastar ingen yxa i sjön utan jobbar vidare, säger Conny Jansson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om