Det förväntade priset: 90 miljoner?

Enligt kommunen vill markägarna ha för mycket betalt för sin mark, och därför använder man sig av lantmäteriet för att utreda vad marken är värd. Markägarna kan inte svara på vilken summa de skulle vilja ha för marken – för ingen av dem vill sälja. Men de förväntar sig att kommunen kommer behöva betala minst 90 miljoner.

Markägarna runt Mommehål tror inte att deras uppoffring kommer generera en sådan nytta till skattebetalarna att det är värt att sälja marken.

Markägarna runt Mommehål tror inte att deras uppoffring kommer generera en sådan nytta till skattebetalarna att det är värt att sälja marken.

Foto: Martina Gradian

Västervik2022-04-03 18:00

Enligt Joel Karlsson, Rickard Olson och Leif Facius har de enda buden som kommit från kommunen varit "skambud".

– Vill jag köpa din bil för 1 000 kronor och du säger nej så krävs det ju en förhandling. Här har kommunen anlitat en konsult som klassat vår mark som värdelös, och när vi inte accepterat det säger kommunen att de inte kommer någonstans med förhandlingarna, och går till lantmäteriet, säger Olson. 

– Jag har gjort affärer med kommunen förut, och alltid betalat vad de begärt. Det har varit högstbjudande som gäller, säger Leif Fascius, som är besviken över att samma affärsmässighet inte återgäldas av kommunen.

– Vill jag köpa nåt som inte är till salu får jag ju bjuda till lite, säger Rickard Olson. 

För det är just det, att marken inte är till salu. 

undefined
Markägarna pekar bort mot Joel Karlssons skog, som ligger några hundra meter från flygfältet.

Markägarna tror inte att deras uppoffring kommer generera en sådan nytta till skattebetalarna att det är värt att sälja marken, om det inte finns tydliga utredningar, planer, och investeringsbeslut från fullmäktige.

– Kommunen försöker utmåla oss som att vi är giriga, och som att vår girighet leder till att bebisar inte kan få sjukvård. Men så är det ju inte, säger Rickard Olson, och hänvisar till att ambulansflyg faktiskt kan nyttja banan för akuttransporter.

undefined
Det område kommunen vill ha rådighet är markerat i rött. De gula strecken är tomtgränser. Markägarna pekar på de tomter som helt kommer uppgå i det område som kommunen behöver rådighet över.

Markägare har planer för 10, 20 och kanske 100 år framöver, över vad som ska hända på platsen, berättar markägarna runt Mommehål. Samtidigt varierar markpriser beroende på om det är till exempel skog- eller åkermark.

Om de ändå skulle vilja sälja sin mark, resonerar de, är det rimligt att förvänta sig att priset blir i stil med kommunens egen prissättning för industrimark: hundra kronor per kvadratmeter.

– Eftersom de ska ta bort skogen innan den växt färdigt kommer det ju bli industrimark, resonerar Leif. 

Då blir summan för de 90 hektaren alltså 90 miljoner kronor. En miljon per hektar.

– Finns det inte bättre saker att lägga skattepengar på? Frågar sig Leif. 

Kommunstyrelsen vill inte svara på vad de kan tänka sig betala för marken. 

– Gällande värderingsfrågan har vi och markägarna olika syn på vad det är för typ av mark. Vi överlåter den bedömningen till lantmäteriet, säger kommunalråd Dan Nilsson (S). 

– Skulle vi inte kunna ta kostnaden inom ram blir det som vanligt ett nytt budgetärende i fullmäktige om att tillföra medel, säger kommunstyrelsens andre vice ordförande Harald Hjalmarsson (M).

undefined
På kartan syns det område vid flygplatsen som kommunen vill ha rådighet över. Innanför det röda strecket behöver hinderfriheten kunna säkerställas. De gula strecken är tomt- och fastighetsgränser. I nedre vänstra hörnet syns sjön Hjorten.

På tal om pengar har affärsmässigheten och intäktssidan gällande Bökensveds nya arena ifrågasatts, bland annat av Moderaterna. Hjalmarsson (M) menar att man inte kan kräva sådan affärsmässighet av en flygplats, eftersom det är en allmännytta. 

– När vi beslutar att bygga en väg gör vi inte det mot bakgrund av vad vägen kommer leverera i intäkter. Vägen har inget värde i sig utan det är vad vägen används till som är viktigt, säger han. 

Markägarna tycker precis tvärtom. 

– Det är ju exakt det man gör: räknar på hur många som åker på vägen, och om det är värt investeringen. Varför lägger man inte 100 miljoner på att rusta upp vägen mellan Överum och Åtvidaberg då, så att det går snabbt att ta sig till Linköpings sjukhus? Det är för att för få personer åker där, säger Leif Facius.

Äganderätten

Äganderätten är grundlagsskyddad i regeringsformen. Enskilda kan dock tvingas avstå sin mark om det behövs för "angelägna allmänna intressen". 

Samtidigt som markägarna är oroliga för att mista sin mark hoppas de att grundlagen ska skydda dem. Enligt markägarna finns det ju i inga beslut från de folkvalda som gör att fler investeringar i flygplatsen är befogade.

De tror inte heller att ett utvecklingscentrum för drönare är så pass viktigt för allmänheten att kommunen kan tvångsinlösa deras mark. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!