Det gäller dock att tågtrafiken kan upprätthållas
Väl fungerande järnvägsförbindelser med Linköping har varit en högprioriterad fråga i Västervik liksom i länets övriga kommuner. Stångådalsbanan och för Västerviks del i än högre grad Tjustbanan är livsnerver.
Men det är hur många parter som helst som skall säga sitt och nu har det blivit ett spel på hög nivå.
Även om länsstyrelse, regionförbud och landsting tidigare uttalat sin positiva vilja så kommer plötsligt ett utspel från landstingsstyrelsens ordförande Anders Andersson (kd) angående eventuella nya tåginköp.
- Vi är inte beredda att spekulera med skattebetalarnas pengar och landstingets budget genom att påbörja inköp av nya tåg innan staten och regeringen visat sina kort.
- Regeringens vilja måste bli tydlig genom besked att investera i en förbättrad infrastruktur, bidrag till investeringarna i nya tåg och slutligen långsiktigt besked om samma anslag som nu från staten, via rikstrafiken, för driftskostnaderna.
En ytterligare påtryckning på regeringen och infrastrukturminister Ulrica Messing kom på måndagen då länets kristdemokratiske riksdagsledamot Chatrine Pålsson lämnade in en interpellation till statsrådet Ulrica Messing angående nya tåg till Kalmar och Östergötland.
- Självklart är det en påtryckning och jag hoppas på fortsatt stöd frän länets övriga riksdagsledamöter, säger Chatrine Pålsson till VT.
Ulrica Messing skall som sagt på fredag i Linköping träffa lokala och regionala aktörer inom transportsektorn i Östergötland, Jönköping och Kalmar län för att diskutera och lyssna på de behov som finns i regionen när det gäller transporter.
- Jag ser fram emot fredagen i Linköping och hoppas att mötet blir en viktig del i arbetet med att ta fram en transportpolitisk proposition, säger Ulrica Messing.
Denna proposition skall vara klar att lämna till riksdagen i början av sommaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!