Före detta bedrägeripolisen: "Då kan du får ersättning av banken"

Bankerna är skyldiga att ersätta personer som blivit av med pengar genom "obehöriga transaktioner".
– Enkelt sagt skulle man kunna säga att det handlar om vem som genomfört transaktionen, vem som "tryckt på knappen", säger Stefan Stråhle, som är före detta polis och arbetar med bedrägerier.

Stefan Stråhle är före detta polis vid bedrägerisektionen i Stockholm.

Stefan Stråhle är före detta polis vid bedrägerisektionen i Stockholm.

Foto:

Västervik2025-04-19 19:00

– Ungefär en av fyra får rätt mot banken i prövningar i ARN. I Filippas fall har ARN fattat ett riktigt beslut enligt praxis, säger Stefan Stråhle.

Han är pensionerad polis från bedrägerisektionen i Stockholm och driver ett företag som hjälper personer att få tillbaka pengar från banken om de blivit utsatta för bedrägeri.

Han förklarar vad som gjorde att Filippa fick rätt:

– Enligt betaltjänstlagen skiljer man på behöriga och obehöriga transaktioner. Det är det som avgör om banken blir skyldig den drabbade ersättning eller inte. Enkelt sagt handlar det om vem som "tryckt på knappen". 

Om någon ringer till dig och uppmanar dig att signera med bank-id och du gör det och godkänner en transaktion, då är det en behörig transaktion. Det är du själv som har tryckt på knappen och genomfört transaktionen. Banken blir då inte skyldig att ersätta dig, förklarar Stefan Stråhle.

– Men om någon skapar ett nytt bank-id, och själv loggar in på ditt konto och för över pengar, som i Filippas fall, då är det en obehörig transaktion. Det är inte du själv som tryckt på knappen och gjort överföringen. Banken blir då skyldig att ersätta dig enligt betaltjänstlagen.

– För att få ersättning krävs även att du kan påvisa vad som hänt. Om du ser att det gjorts obehöriga transaktioner men inte kan komma med en förklaring eller berätta om en händelse där bedrägeriet inträffade, så blir banken inte ersättningsskyldig även om det är en obehörig transaktion, avslutar han.

Stefan Stråhle hjälper personer som blivit utsatta för bedrägeri.
Stefan Stråhle hjälper personer som blivit utsatta för bedrägeri.
Så gör du

Om du misstänker att du blivit utsatt för bedrägeri ska du kontakta din bank och berätta vad som hänt. Spärra kort, bank-id, personlig kod och liknande.

Därefter ska du göra en polisanmälan.

Obehöriga transaktioner ska reklameras, vilket du gör genom att ringa till banken.

För att skydda dig mot

Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.

Det vanligaste varningstecknen är att den som tar kontakt försöker göra dig stressad, att kontakten är oväntad och att någon uppmanar dig att använda bank-id, säkerhetsdosa, klicka på länkar, skanna qr-koder eller ladda ner program. De kan även be om personlig information, eller att du ska föra över pengar.

Källa: Sparbanken Spira, Nordéa

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!