Västerviks kommun ser ut att göra ett plusresultat i år - mycket tack vare en återbäring från Försäkringsbolaget AFA. Anders Johansson, som är vice ordförande i sektionen för Skola och teknik, varnar för att många grundläggande problem återstår. Fortfarande återstår 180-200 miljoner kronor som måste "sparas ifatt" från tidigare år av förluster.
- Hittills har man sparat genom att minska på utbudet, till exempel genom att lägga ner skolor. Problemet är att sådana besparingar ändå medför kostnader. Barnen måste ju fortfarande få utbildning.
Hans recept är istället ett ständigt effektiviseringsarbete ute i verksamheterna - att ständigt hitta sätt att göra arbetsmoment smartare och att ständigt sänka kostnader för inköp.
- Då spelar mellanchefer, i samråd med de anställda en nyckelroll. Problemet är att det känns som många chefer går och väntar på direktiv högre upp. Man hoppas att Harald och Tomas ska lösa problemen.
Anders Johansson tycker att Västerviks kommun ska hämta inspiration från landstinget. Där sätts pengar av för projekt som ska leda till effektiviseringar.
- Samtidigt har man kvaliteten i fokus. Man mäter regelbundet kötider och liknande.
Han nämner ytterligare en positiv förebild på nära håll: det kommunägda Västerviks Bostads AB.
- Det är ett bolag som går bra. Där har man länge haft en långt gående delegation - där man på arbetslagsnivå har ett ekonomiskt ansvar.
Han tar ett exempel på ett initiativ som han tycker är bra: serviceförvaltningen. Det är en verksamhet som från andra håll fått kritik för att ha ökat på byråkratin i kommunen.
Anders Johansson tror att kritiken kommer av att Serviceförvaltningen har blottlagt brister i andra förvaltningar. Han tar lönerapporteringen som exempel.
- Där har varje förvaltning löst det på sitt sätt. Det har funnits egna lösningar på övertidsrapportering. Ibland har man till och med haft lösningar som stridit mot avtal.
När Serviceförvaltningen tog över lönerapporteringen skärptes kraven på rapporteringen. De första månaderna underkände förvaltningen en stor del av de inkommande rapporterna, med en massa diskussioner som följd.
- Nu när det varit igång en tid fungerar det bra, men det har ändå blivit en sanning att Serviceförvaltningen är något dåligt, säger Anders Johansson.