"Det har varit en suverän sommar"

Evenemangen ska vara fler och läggas redan i juni. Fokus-projektet ska gynna turismen över hela kommunen och marknadsföringen ska leta sig längre ner i Europa.

Närheten till vattnet lockar många turister till Västervik varje år.

Närheten till vattnet lockar många turister till Västervik varje år.

Foto: Staffan Eliasson

Västervik2010-08-07 00:00
Det var några av de planer som nu gått i verket under de senaste sommarmånaderna - och enligt Västerviks kommuns turistchef Stina Porsgaard har samtliga givit goda resultat. - Det har varit en suverän sommar, mycket tack vare vädret och mycket tack vare alla roliga evenemang som varit utspridda över hela säsongen, säger hon.Fokus-projektet är en gemensam satsning av olika företag för att höja beläggningen under juni, framför allt under veckorna 25 och 26. Tanken var att få turisterna att besöka kommunen tidigare än vanligt och förhoppningsvis stanna kvar under en längre tid. - Projektet inleddes med ett stort midsommarfirande som ledde till besöksrekord under den veckan. Sedan rullade det på med många olika aktivitet på både stora och små ställen runt om i kommunen. Vi är mycket nöjda med hur det har gått, säger Stina.Dragplåstret Sweden Dance är ett av de projekt som tidigarelades från augusti till slutet av juni för att öka beläggningen under de lugnare sommarveckorna. Och i kombination med värmeböljan tycks taktiken ha fungerat bra.- Eftersom värmen kom så tidigt började folk röra på sig mer och det satte igång turistsäsongen tidigare än vanligt. Och med alla aktiviteter och festivaler som väntade under juli fortsatte turismen att gå på högvarv, menar Stina.Inför årets turistsäsong har TV-kampanjer gått ut över hela landet och ner i norra Europa. Det är första gången på många år och tycks även det ha gett bra resultat. - Allt fler tyskar och danskar sätter nu Västervik på kartan och med hjälp av enkäter och undersökningar ska vi lättare kunna ta reda på hur de hittat hit och var de kommer ifrån, menar hon.Men det är först i slutet av året som de riktiga siffrorna från turistsäsongen är klara och marknadsundersökningarna färdigställda.- Det ska bli väldigt intressant att titta närmare på hur det gått och när vi får resultaten kan vi lättare få en bild av hur vi ska kunna göra saker och ting ännu bättre till nästa år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om