Det krävs en morot för att skrota bilen

För ett år sedan slopades bilskrotningspremien. Sedan dess har antalet skrotade bilar minskat kraftigt och på bilskroten tror man att det är moroten som saknas.

Niclas Johansson på Björnsholms Bildemontering tycker att man borde återgå till det tidigare systemet med bilskrotspremien. - Det fungerade alldeles utmärkt, säger han. Foto: Lisa Olaison

Niclas Johansson på Björnsholms Bildemontering tycker att man borde återgå till det tidigare systemet med bilskrotspremien. - Det fungerade alldeles utmärkt, säger han. Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-08-14 00:06
- Det hade varit bättre om skrotpremien hade funnits kvar. Den var en morot till ägaren, säger Niclas Johansson på Björnsholms Bildemontering och tillägger att systemet som var tidigare med bilskrotningspremien funkade alldeles utmärkt.Efter förra årets beslut om att slopa premien så har bilskrotshandlarna märkt en tydlig nedgång.- O ja, först blev det en jättehöjning i juli förra året när man gick ut med att den som skrotade då skulle få 4000 kronor för att de lämnade in sin gamla miljöfarliga bil. Men det visade sig att många nappade på erbjudandet och de pengar som man trodde skulle räcka i två månader var i stället slut på två dagar, säger Niclas Johansson och skakar på huvudet. Tecken tyder dock på att Vägverket gjorde en felbedömning i hur många gamla bilar som fortfarande fanns stående hos svenskarna, som har en av Europas äldsta vagnparker. Efter beslutet att helt slopa bilskrotningspremien så lär antalet inte heller minska.- Jag tror att många på landsbygden låter sina gamla bilar stå på tomten. I större städer är det nog vanligare att man lämnar den på en parkeringsplats, tror Niclas Johansson.För Niclas Johansson och andra bilskrotar krävs i dag stor ingång på bilar för att få verksamheten att gå runt.- Systemet är helt vansinnigt i sig. Effekten blir att folk skrotar svart istället. För att vara auktoriserad skrotare så ska alla komponenter skickas till destruktion för att återvinnas, vilket är bra och riktigt, men det går inte ihop ekonomiskt, säger Niclas Johansson.
Bilskrotningspremien
1975-2007 betalade svenskarna en avgift till bilskrotningsfonden när de köpte ny bil.Under samma period betalades en skrotningspremie ut ur fonden i samband med att personbilar skrotades.Från och med 1 juni 2007 gäller nya regler och enligt riksdagsbeslut så har systemet med skrotningspremier upphört. Källa: Vägverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om