Det sÀger facket om reklamutdelning

"KrÀv tidmÀtning om det inte gÄr att komma upp i timlönen", sÀger fackombudet om ersÀttningen som utdelare av direktreklam fÄr.

ErsÀttningen för att dela ut direktreklam Àr prestationslön.

ErsÀttningen för att dela ut direktreklam Àr prestationslön.

Foto: Lars Pehrson / Svd / SCANPIX

VĂ€stervik2019-01-04 17:30

Det kollektivavtal som gÀller mellan Svensk direktreklam och Svenska Transportarbetareförbundet Àr en prestationslön uppbyggd av tre komponenter: typ av distrikt (om det Àr lÀtt, normalt, svÄrt och mycket svÄrt), vikttillÀgg och sorteringstillÀgg.

– Det finns en sĂ„ kallad garantilön, en undre grĂ€ns för en reklamutdelare som normalpresterar, sĂ€ger Jerker Nilsson, ombud pĂ„ Svenska Transportarbetareförbundet.

Är man över 18 Ă„r ska timlönen vara minst 86,53 kronor och Ă€r man under arton Ă€r det 76,10 kronor per timme.

– Tycker man att man inte nĂ„r upp till timlönen för normalprestation ska man krĂ€va en tidmĂ€tning, sĂ€ger Jerker Nilsson, en uppmaning som gĂ„r hand i hand med vad Torbjörn Andersson, jurist pĂ„ Svensk direktreklam sĂ€ger.

Jerker Nilsson berÀttar att fackförbundet gÄr in och stöttar sina medlemmar om det skulle behövas.

– Men det Ă€r ett problem, det Ă€r fĂ„ som Ă€r anslutna. I grunden Ă€r avtalet utformat för ungdomar, men i dag Ă€r det Ă€ven andra grupper som arbetar som utdelare.

Jerker Nilsson menar att det kan vara svÄrt att hÀvda sin rÀtt av olika anledningar. Inom ett utdelningsdistrikt i Sverige gÄr meningarna i sÀr nÀr det gÀller innebörden av normalprestation.

– För oss Ă€r det arbete utan jĂ€kt och stress, men för den skull inte ett sölande. Just nu pĂ„gĂ„r en tvist, men jag kan inte sĂ€ga mer förrĂ€n den Ă€r klar. Beroende pĂ„ hur den slutar ska vi se hur vi ska agera pĂ„ avtalsförhandlingarna inför 2020.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!