"Det ser inte bra ut"

Infrastrukturminister Åsa Torstensson (c) ger inga besked om framtiden för Tjustbanan och E22.
- Det ser inte bra ut för oss, säger Västerviks socialdemokratiske riksdagsman Krister Örnfjäder.

Vill upprusta. Krister Örnfjäder (s) vill börja rusta upp Tjustbanan i år som det var det tänkt. Nu ges inga besked förrän i mitten av juni och det försenar upphandlingen men värst är, enligt Örnfjäder, att det inte ges besked om banans framtid.Foto: Anders Liljegren

Vill upprusta. Krister Örnfjäder (s) vill börja rusta upp Tjustbanan i år som det var det tänkt. Nu ges inga besked förrän i mitten av juni och det försenar upphandlingen men värst är, enligt Örnfjäder, att det inte ges besked om banans framtid.Foto: Anders Liljegren

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-01-24 00:25
I går kväll fick han svar på frågan om vilka satsningar regeringen tänker göra när det gäller Tjustbanan.
- Jag måste hålla liv i frågan.
Det svar Örnfjäder fick var att regeringen avvaktar reviderade planer från vägverket och banverket när det gäller E22 och Tjustbanan.
- Dessa planer ska redovisas den 18 juni. Då är det kört. Vi måste få besked så att upphandlingen kan genomföras inför 2008.
- Nu vet ingen vad som ska hända.

Krister Örnfjäder gillar inte att regeringen valt att slå ihop frågorna om satsningar på Tjustbanan och E22. Han tycker att varje fråga är så stor att den kan stå för sig själv.
Hans förhoppning var att arbetena med att rusta upp Tjustbanan skulle kunna börja nu under 2007. Tidigare har det avsatts för 250 miljoner.
- Tanken var att rusta banan i Östergötland, det finns en bro söder om Linköping där tåget tvingas krypa fram. Men de här pengarna finns det många aspiranter på i dag.
- Banverket för sin del har tagit fram ett alternativ där det kostar 3,6 miljarder att rusta upp Tjustbanan och i det läget tycker man från banverkets sida inte att det meningsfullt att ta de 250 miljonerna i anspråk.
- I och med att vi inte får något besked om vad regeringen vill göra så kan det inte göras någon upphandling. Den skulle ha genomförts under våren och försommaren för att kunna skriva ett avtal före halvårsskiftet. Dom som ska trafikera banan måste investera i nya tåg och det gör man inte om man inte har fått besked om banans framtid, säger Krister Örnfjäder.
Örnfjäder trycker i sina argument på att Västervik är egen arbetsmarknadsregion och för att få till en regionförstoring måste kommunikationerna bli bättre.
- Vi måste ner under en timmes restid till Linköping. Det kan bara ske med järnväg, säger han.
Tidigare satt Krister Örnfjäder i trafikutskottet, nu är han ersättare där och informeras om vad som är på gång. I sin egenskap av ansvarig för regionalpolitiska frågor i näringsutskottet faller Tjustbanan på hans lott.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om