Det var vatten i bensinen

Analyser av innehållet i bränslecisternerna på Jet i Västervik visar att vatten var boven i dramat. Hittills har ett 30-tal bilister som fick stora problem efter tankning hört av sig till Jets kundservice.

Sedan en tankbil förra fredagen fyllt på 95-oktanig bensin på Jet i Västervik stannade ett stort antal bilar som tankat där. Nu har analyser visat att det var vatten i 95-oktanstanken. Arkvibild: Christoffer Nielsen

Sedan en tankbil förra fredagen fyllt på 95-oktanig bensin på Jet i Västervik stannade ett stort antal bilar som tankat där. Nu har analyser visat att det var vatten i 95-oktanstanken. Arkvibild: Christoffer Nielsen

Foto: Christoffer Nielsen

Västervik2011-11-22 00:00

Det var på eftermiddagen den 11 november som en rad bensinbilar fick stora motorstörningar efter att ha tankat på Jet-stationen intill rondellen vid infarten till Västervik. En tankbil med bränsle från Jet hade strax innan varit där och fyllt på.

Många bilar kunde köra en bit innan motorerna oförklarligt började spotta och hacka, för att i många fall sedan stanna helt. Ett tiotal bilar blev kvar vid bensinpumpen och fick bärgas från macken. Klockan 16.30 valde Avis, som sköter macken, att stänga all bränsleförsäljning i väntan på tekniker från Jet.

På måndagen visade laboratorieanalyser att bara en tank, den underjordiska cisternen för 95 oktanig bensin, hade drabbats.

Av okänd anledning innehöll den förutom 95-oktanig bensin även en mindre del vatten.

- Vi vet ännu inte hur vattnet hamnat i tanken, säger Irmgard Mårtensson, kommunikationsansvarig på Jet.

- Det är oklart om det läckt in i cisternen utifrån, eller om det kommit in tillsammans med bensinen från tankbilen vid den påfyllning som gjordes strax innan alla bilar började få problem.

- Vi har provtryckt den aktuella cisternen utan att finna några som helst fel. Vi tömde även hela cisternen, innan vi fyllde på ny bensin.

I större tankar kan kondensvatten bildas i samband med temperaturväxlingar, och ju tommare en tank är ju mer kondens riskerar bildas på tankens innerväggar.

En djupt nedgrävt cistern utsätts inte för så stora temperaturväxlingar som exempelvis en tankbil. Det finns vattenfilter på båda typerna av tankar, där eventuellt kondensvatten ska hamna.

Eftersom vatten inte kan komprimeras kan alltför mycket vatten i en motors cylindrar leda till att hela motorn sprängs.

- Ett 30-tal bränslekunder har hittills hört av sig till vår kundservice. Vi kommer att ersätta alla som drabbats av problem på grund av bränslet, säger Irmgard Mårtensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om