Dieseln - dyrbar historia för landets bilägare

En ny dieselbil är dyrare i inköp än samma bil med bensinmotor, skatten för en dieselbil är efter några år betydligt högre och när just nu även dieselpriset skjutit i höjden rejält, och passerat bensinen med mer än en krona, börjar dieselbilisterna knorra högljutt.

Den tid när siffrorna för kronor och liter följdes åt känns i dag mycket avlägsen.

Den tid när siffrorna för kronor och liter följdes åt känns i dag mycket avlägsen.

Foto: Ola Axman

Västervik2011-11-18 00:00

Få fördelar

Normalpriset för 95 oktanig bensin ligger i dag på 13,83 på de flesta mackar i Västervik. Dieseln kostar 14,84. Att köra diesel är med andra ord ingen rolig lönsam historia för dieselbilägare.

- Nu börjar dieseln verkligen bli för dyr. Det är ju mest skatt. Men vad ska man göra. Det är ju bara att betala, säger privatbilisten David Gustafsson när han tankar på OKQ8 på infarten till Västervik.

Fredrik Zettergren driver företaget Zettergrens Fastighetsskötsel AB:

- Jag irriteras över att dieselpriset bara stiger. Förra gången priset steg så kraftigt sommaren 2008 hade jag just bytt till dieselbil i företaget. Man känner sig lurad.

- Vi kör ju snö också och alla våra maskiner körs på diesel. Jag kan ju inte bara höja mina priser över natt som bensinbolagen gör. Har jag satt ett pris måste jag ju hålla det i åtminstone ett år även om jag fått ökade kostnader, säger Fredrik Zettergren.

Mia Lindgren på OKQ8-macken vid infarten till Västervik har från sitt huvudkontor fått veta att de stigande dieselpriserna beror på att efterfrågan i Sverige just nu är avsevärt större än tillgången.

Skattedelen på diesel är 7,51 kronor per liter, medan själva produktpriset ligger på 7,33.

Skattedelen på bensin är 8,26 och produktpriset 5,60. Skattedelen utgörs av energiskatt och koldioxidskatt. Slutligen tillkommer moms på hela produkten.

- Att dieseln blir dyrare inträffar faktiskt då och då och styrs av efterfrågan och tillgång, säger Lennart Sager på OKQ8:s kontor i Mölndal.

- Förra gången dieseln rusade i höjden var i juni 2008 då den kostade 14,99. Rotterdambörsen styr. Vi i Sverige kan inte påverka dieselpriset alls. Vår dieselkonsumtion utgör blott 0,2 procent av den totala världskonsumtionen.

- Framför allt transportsektorn använder diesel. När hjulen snurrar för fullt i Sverige uppstår det dieselbrist, inte minst beroende på att vi har en egen dieselstandard i Sverige, med krav på en "renare" diesel än övriga Europa, säger Sager.

Tänker då regeringen sänka skatten på dieseln?
- Nej, säger finansminister Anders Borgs pressekreterare Daniel Valiollahi till VT.

- Den fria marknaden sätter priserna. Det är inte är möjligt för regeringen att justera skatt på en daglig basis av oljebörsens fluktuationer. Skatten på diesel är redan lägre än på bensinen.

- Vi har flera gånger kompenserat med sänkt fordonsskatt då dieselskatten höjts. Från regeringen har vi också aviserat att vi i budgeten vill införa en "supermiljöbilspremie" för de dieselbilar som drar allra minst.

Mest dieselbilar

Den stora merparten av de nya bilar som säljs i dag är miljövänliga dieselbilar.

I Sverige förbrukas i dag 4,5 miljarder liter bensin och 5,2 miljarder liter diesel per år. Dieselandelen växer snabbt.

Den svenska, miljöklassade dieseln håller högre kvalitet och ger mindre utsläpp. I övriga Europa är dieseln inte lika ren men har å andra sidan ett högre energiinnehåll, vilket gör att man kommer längre på samma mängd bränsle. Den totala mängden utsläpp kan därför bli ungefär densamma.

Rotterdambörsen sätter varje dag priserna på diesel för de svenska oljebolagen. Den senaste bensinnoteringen i Rotterdam var 911,5 dollar per ton. Dieseln låg på 1 031 dollar, plus ytterligare 55 dollar för den "extra rena" svenska, miljöklassade dieseln.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om