Drakar skrämde inte elever

Elever från Västerviks gymnasium som startat UF-företag fick chansen att testa sina idéer inför rutinerade egenföretagare. Allt i stil med teveprogrammet Draknästet.

Rasmus Lundin och Philip Svahn försöker övertyga drakarna i Draknästet om att deras produkt är värt att satsa på.Foto: Ashraf Isa

Rasmus Lundin och Philip Svahn försöker övertyga drakarna i Draknästet om att deras produkt är värt att satsa på.Foto: Ashraf Isa

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2012-02-16 00:00

Det låter som en dockteater. Skenet bedrar. Draknästet är ett teveprogram där olika företagare med olika grader av smarta företagsidéer ber några väldigt mycket rikare och svårtövertalade företagare om riskkapital. Under onsdagen fick företrädare för så kallade UF-företag möjligheten att pröva sina idéer. Allt för att vara förberedda inför UF-mässan i mars.

På scenen står fem stycken ungdomar. Framför dem sitter tre herrar med pengar framför sig.

Det är ett slags Idol för idérika ungdomar. Det är hårt och rakt på sak. Det ser "drakarna" till. Eller Bengt Kristiansson, Nils Karlsson, Ilkka Ranta som de annars kallar sig. Tuffast är Ranta. Om de andra är snåla och hårda så är han som en utblottad småländsk variant av Joakim Von Anka.

- Eleverna måste vara som riddaren som går in i drakgrottan för att rädda prinsessan, förklarar Ranta.

Man måste våga alltså. Det är det inte alla som gör.

Rasmus Lundin och Philip Svahn tillhör den modiga sorten. De har inte anmält sig till grillningen.

Men resonerar - "friskt vågat hälften vunnet".

- Bättre att synas än inte göra det alls, säger Philip och ler.

Någon produkt kan de dock inte att visa upp. Ett namn på företaget har de däremot - Track It UF. Key Seeker heter produkten. En liten sändare som man kan fästa på saker man inte vill tappa bort. Nycklar tillexempel.

- Man trycker på en knapp som man kan sätta på ett betalkort och så låter det från nycklarna, berättar Rasmus.

- Det finns redan en variant på detta när man visslar efter sina grejer och så låter det, säger draken Kristiansson.

- Då kan man få hem både grannkatten och grannhunden och det är inte meningen, kontrar Lundin.

Kristiansson har precis givit UF-företaget Motion Marketing 100 kronor för deras träningsredskap Trimgrip. Han avstår och är inte beredd att satsa. Inte Ranta heller. Karlsson däremot ger maxbeloppet 250 kronor.

Svahn och Lundin låter sig inte nedslås.

Tvärtom.

- Det är kunskapen och erfarenheten som är det viktiga idag. Inte vad vi får för pengar.

UF-företag

Ung Företagsamhet är ett utbildningskoncept för gymnasieelever mellan 16 och 20 år.

UF står för Ung Företagsamhet, vars syfte är att ge ungdomar en inblick i företagande.

Antalet UF-företag har ökat från två i hela landet 1980 till över 6 245 förra läsåret.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om