Kalmar länstrafik, KLT, använder sig av upphandlingar där ersättningen till de företag som kör trafiken regleras enligt en så kallad indexering. Den sker två gånger om året.
Senast var i oktober och sedan dess har priserna på HVO, det bränsle som KLT:s entreprenörer förbinder sig att använda, stigit med tio kronor litern. Och det fortsätter stiga, i stort sett varje dag.
Det här innebär att de som kör trafiken åt KLT måste stå för hela kostnaden tills det regleras i indexet och de kan få ersättning för det de lagt ut. Men eftersom det sker så sällan dröjer det länge innan företagen ser några pengar. Och innan dess kan mycket hända.
– Det är en jättestor affärsrisk för trafikföretagen. Vi rekommenderar att indexreglera minst en gång i kvartalet, och allra helst en gång i månaden, säger Lars Annerberg på Sveriges bussföretagare.
– Annars kan det leda till att många företag kommer på ekonomiskt obestånd och vem ska då köra bussarna?
Han påpekar också att transportsektorn är en bransch där de flesta jobbar med mycket små marginaler och att situationen med snabbt stigande drivmedelspriser redan har drivit många transportföretag i konkurs.
– I en sådan här extrem situation måste man kanske vara lite mer framsynt som uppdragsgivare, säger Annerberg.
Christer Holmgren, trafikdirektör på KLT, säger att de från sin sida håller på att titta på vad de kan göra i rådande situation.
– Vi har full förståelse för att det kan ställa till det och att ligga ute med så mycket pengar kan orsaka likviditetsproblem för företagen, säger han.
Hur kommer det sig att ni endast reglerar index två gånger om året när Indexrådet hos Svensk kollektivtrafik rekommenderar att det görs minst en gång i kvartalet?
– Jag vet inte hur de avtal som är gjorda kom till, men det är något vi får titta på till kommande upphandlingar, säger Christer Holmgren.
– Men det innebär inte att vi sitter med armarna i kors och tycker att trafikföretagen ska ta alla kostnader. Vi håller på att titta på vad vi skulle kunna göra och diskuterar det med Svensk kollektivtrafik.
Till exempel undersöker de möjligheten att få igenom något slags regeringsstöd, som de stöd som delades ut på grund av pandemin.
Men några omedelbara åtgärder är alltså inte klara.
– I praktiken blir det som att trafikföretagen just nu lånar ut sina pengar till regionen, säger Lars Annerberg.