Windys nya värsting siktar på USA

Vad är 44 fot långt, har 1 275 hästkrafter, gör 53 knop och kostar i runda slängar 12 miljoner kronor? Windys nya båt, speciellt framtagen för USA-marknaden.

SR44SX är 44 fot lång och kostar mellan 11 och 12 miljoner kronor att köpa.

SR44SX är 44 fot lång och kostar mellan 11 och 12 miljoner kronor att köpa.

Foto: Andreas Johansson

Västervik2022-04-22 20:00

På framsidan av Slottsholmen drar en båt blickar till sig från förbipasserande. Det är en av båttillverkaren Windys två lanseringar den här dagen, en solig och blåsig fredag i Västervik. 

Och visst är lillasyster SR28CC fin men hon får ursäkta, det stora dragplåstret för dagen heter SR44SX och ligger förtöjd på baksidan. Vid 13-tiden var den draperad i en enorm svensk flagga, så nyfikna fick vänta ett tag till.

"Nyfikna" var den här dagen cirka 15 återförsäljare, flera kunder och designteamet bakom projektet, bland andra. De var alla här för att vara med när den senaste storsatsningen från fabriken i Västervik fick visa upp sig för första gången.

Trevor Fenlon är vd, egentligen COO, för Windy Scandinavia i Västervik. Han berättar att den större modellen, den är 44 fot som vi redan nämnt, främst är riktat mot USA-marknaden, där så kallade "dayboats" med kraftiga utombordmotorer säljer allra bäst. Man vill nämligen kunna sänka och höja motorerna i grunda kanaler, bland annat.

– Vi bygger båtarna på beställning och nu har vi redan sålt det här årets produktion och några till, cirka 25 båtar av den här modellen handlar det om. De tar fyra månader att bygga och innan dess har vi utvecklat den i ungefär två år.

Han hymlar inte med att kunderna är välbeställda, det måste man vara för att ha råd med de cirka 12 miljoner kronor som båten kostar.

– Ett par av dem kommer att säljas i Sverige med men marknaden är så klart mycket större i USA.

Så är det dags. Den stora flaggan dras av och uppskattande ljud hörs från de församlade, en applåd blir det med.

Skoskydden dras på, det är inte värt att repa det nya däcket. Det är rena linjer och gott om plats, kan man konstatera. Längst bak sitter tre motorer från Yamaha, man samarbetar i det här projektet. Det är V8:or om vardera 425 hästkrafter som får upp båten i 53 knop.

De startas men gör inte så värst mycket väsen av sig alls på tomgång, även det är viktigt för den här typen av båtar.

Fenlon berättar att företaget går med god vinst. 100 anställda finns i Västervik, man är idag på samma nivåer som innan finanskrisen slog till.

Han fortsätter:

– Vi har lyckats skapa ett team som jag är stolt över, det är framgångens hemlighet. De närmaste tre åren kommer vi att lansera sex olika modeller, två om året. Det är spännande tider, konstaterar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!