- Ett obligatoriskt båtregister vore inte helt fel. Då skulle man lättare kunna återfinna stulna båtar till exempel. Även onykterheten till sjöss skulle nog minska om båten vore registrerad som en bil, säger han.
Samtidigt är Börje Ahlstedt helt emot höjda eller nya avgifter.
- Det är redan i dag tillräckligt dyrt att ha fritidsbåt!
För att administrera ett eventuellt fritidsbåtregister kommer staten att ta ut en avgift av båtägarna, men detaljerna om båtstorleken eller hur stor avgiften blir är ännu inte klart. Även vad gäller den tänkta båtskrotningen är det tänkt att båtägarna ska bistå med 50 procent av kostnaden för återvinning de första 25 åren.
Många båtägare är oroade över att registret bara ska bli ett första steg mot en beskattning av fritidsbåtar.
- Det är många som blir oroliga när frågan om båtregister kommer upp. Är det ett verktyg för något annat, som till exempel att vara underlag för en båtskatt, undrar folk, sade Catharina Elmsäter-Svärd i en intervju i Svenska Dagbladet så sent som den 16 maj i år.
I intervjun gav hon samtidigt båtregister-motståndarna ett lugnande besked - förslaget om ett båtregister ligger kvar i byrålådan så länge hon bestämmer.
Frågan om ett obligatoriskt båtregister är inte något nytt. I mitten av åttiotalet fanns ett sådant register i Sverige under några år, men det avvecklades av den borgerliga regeringen 1991.