E22-bro hotas av kollaps

En helt ny bro bör byggas på E22 över Botorpström, 15 kilometer sydväst om Västervik, eftersom den nuvarande är farligt instabil och när som helst kan kollapsa. Det säger vägverket i den första förstudie man lämnat till länsstyrelsen.

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2007-10-04 01:06
I våras upptäckte brospecialister att den 74 meter långa bron från 1962 rörde sig på ett onormalt och mycket allvarligt sätt. Om rörelserna ökar över ett visst gränsvärde måste trafiken på Europavägsbron omedelbart stängas av.I maj installerades ett automatiskt varningssystem med rödljus vid brons ändar som genast ska stoppa trafiken om bron börjar röra sig. Varningssystemet är dessutom kopplat som ett larm till vägverket via Internet.Bron vilar på fast berg i sina båda landfästen, medan mellanstödet ute i det strömmande vattnet är grundlagt genom pålning ned till fast botten. Det är vid mellanstödet bron börjat röra sig på ett sätt den inte är dimensionerad för. Bland annat beroende på en dåligt utförd undervattensgjutning.Mellanstödets bottenplatta vilar på pålar och ligger hela 13 meter under brons överbyggnad, vilket medför att även små rörelser/vinkeländringar hos bottenplattan ger stort utslag för överbyggnaden.Vägverket anser att åtgärder snarast måste vidtas. Att reparera den gamla bron kostar 9 miljoner kronor. Det är pengar som bokstavligen kastas i sjön eftersom E22 om några år ska breddas och bli 2+1-väg, menar flera inblandade myndigheter.- Den nuvarande brons vägbana är tio meter bred. En 2+1-väg kräver minst 14-15 meter, säger Adriano Maglica, broförvaltare på Vägverket Region Sydöst.I sin förstudie om Botorpström rekommenderar vägverket att ny bro byggs och att detta sker inom högst tre år.Vägverket har fyra alternativ till ny bro: att den byggs i befintligt läge, vilket skapar stora trafikproblem, att den byggs strax nedströms den nuvarande, att den byggs strax uppströms den nuvarande eller att en ny bro samt en ny väg byggs en bra bit längre uppströms.Det första alternativet är billigast, 36,4 miljoner kronor. Alternativ två och tre kostar 37,8 miljoner respektive 42,5 miljoner beroende på om brons spännvidd blir 79 eller 90 meter. Det sista broalternativet är allra dyrast - 52 miljoner kronor. Det sista och dyraste alternativet har störst påverkan på både landskapsbild och naturmiljö, men ger å andra sidan den största förbättringen av trafiksäkerheten.Med tanke på att sikten är mycket dålig, och flera allvarliga olyckor inträffat, vid vägkorsningen 350 meter söder om bron vill vägverket parallellt med broinsatsen även förbättra trafiksäkerheten i denna korsning.I denna första förstudien kartläggs också alla tänkbara konsekvenser brobygget kan komma att få för människor, djur och miljö på platsen. Man måste ta hänsyn till bland annat kraftledning, bredbandskabel, intilliggande bostadshus, en pumpstation samt unika växter och blommor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om