E22 byggs om för 78 miljoner

Förbättringar av E22, men inte ett ord om Tjustbanan. Regeringens stora infrastruktur var en blandad kompott för Västerviks kommun.

E22 ska rätas ut från Gladhammar till Verkebäck till en kostnad av 78 miljoner kronor. Arkivbild: Anders Liljegren

E22 ska rätas ut från Gladhammar till Verkebäck till en kostnad av 78 miljoner kronor. Arkivbild: Anders Liljegren

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2010-04-04 00:00
Några riktiga trafiksurdegar för Västerviks kan åtgärdas under de kommande tio åren. E22:s sträckning mellan Verkebäck och Gladhammar förbättras för 78 miljoner kronor.- Det blir en helt ny sträckning från Verkebäcks bron till och en punkt söder om avtaget mot Vimmerby, nästan vid Lunds by, säger Bruno Nilsson, utvecklingsledare på Västerviks kommun.Vinsterna blir flera, enligt Nilsson. Sträckan blir 2+1 väg - därmed hoppas man att i princip eliminera alla frontalkrockar. Den nya sträckningen innebär också något kortare färdväg, och det är sagt att hastigheten ska kunna höjas till 100 kilometer i timmen mot dagens 80.I Kalmar län är förmodligen sträckan mellan Hyttan och Verkebäck den krokigaste på E22.För den som ska resa till Norrköping eller ännu längre norrut kommer ett annat vägprojekt på E22 att få ännu större betydelse. Genomfarten i Söderköping ska byggas bort. Broöppningen och de många rödljusen genom staden är i dag en flaskhals.- Det är en stor vinst för bland annat för godstrafiken, säger Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson, som pekar ut ytterligare ett viktigt projekt utanför kommunen och länets gränser: - Eksjö får en förbifart. Det kommer att göra vår förbindelse med Jönköping och Göteborg bättre.Samtliga politiker som VT talar med saknar dock en sak i infrastrukturpaketet: Tjustbanan.I paketet finns 38 miljarder som än så länge är ospecificerat men som ska användas till mindre projekt. Trafikverket har fått i uppdrag att presentera vad de pengarna ska användas till.Krister Örnfjäder, S-riksdagsman, är pessimistisk.- Banverket har tidigare sagt att behoven är större än 38 miljarder. Det är illavarslande att Tjustbanan och Stångådalsbanan inte nämns, om inte politikerna inte pekar med hela handen är risken att banorna prioriteras bort.Optimisten i församlingen är Anders Åkesson (C), riksdagsman.- Regionförbundet och Västerviks kommun har gjort ett bra jobb de senaste åren med att marknadsföra Tjustbanan. De har presenterat finansieringslösning, så att jag tror att chanserna är goda.Harald Hjalmarsson (M) är delvis inne på samma linje som Örnfjäder att det krävs signaler från politiskt håll för att Tjustbanan ska kunna få pengar från de 38 miljarderna. Samtidigt konstaterar han att det ändå kommer att hända saker med Tjustbanan.Utöver de projekt som regeringen presenterat har varje län fått en pott att fördela på projekt. Kalmar län ville ha 3 - 4 miljarder men fick nöja sig med 793 miljoner. Där har 100 miljoner avsatts till Tjustbanan och Stångådalsbanan.- Trafikverket har lovat att skjuta till lika mycket, säger Harald Hjalmarsson.Pengarna kommer att användas på östgötasidan. Framförallt kommer standarden på Tjustbanan och Stångådalsbanans gemensamma sträckning närmast Linköping att höjas med svetsad räls och betongslipers.
Det ska göras i länet
E22 Gladhammar-Verkebäck. 78 miljonerE22 Rinkabyholm. 230 miljoner.Riksväg 24 Erikmåla - Boda. 84 miljoner.Kust till kustbanan. 971 miljoner.Några viktiga projekt utanför länet:E22 förbi Söderköping och sträckan mellan Söderköping och Norrköping.E22 på flera platser i Blekinge.Riksväg 40 förbi Eksjö, och på sträckan mellan Eksjö och Nässjö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om