Hållplatserna på Spötorget försvinner, och fotgängare där behöver fortsättningsvis inte trängas med rullande bussar. Inte heller blir det några dieselutsläpp från bussar på Spötorget.
- Det nya förslaget innebär en effektivare trafikföring, det är en smidigare lösning trafikeringsmässigt att inte längre köra Spötorget och Storgatan men ändå behålla närheten till det absoluta centrum, säger Bruno Nilsson, chef för kommunens samhällsbyggnadsenhet.
- Det blir tätare turer, fler bussar och kortare restider.
De nedlagda hållplatserna på Spötorget ersätts av en ombyggd hållplats vid Västerviks sjukhus. Också Resecentrum kommer att trafikeras av alla linjer för att underlätta byten mellan all kollektivtrafik i Västervik.
- Trafiken kommer enligt det nya förslaget att köras samma väg oavsett åt vilket håll bussen kör. Detta för att få en mer lättöverskådlig trafik där kunden alltid ser var bussen är på väg. Rakare körvägar ska också leda till kortare restider med den nya stadstrafiken.
Det blir tre busslinjer framöver: Linje 1 är stomlinjen i nordsydlig riktning, mellan Gertrudsvik och Rundsvängen i Örbäckenområdet.
Linje 2 är tvärlinjen i östvästlig riktning, mellan Piperskärr och Ljunghedens handelsområde. Ut mot Piperskärr trafikeras även Grantorpet och Gränsö kanal.
Linje 10, slutligen, är Närtrafiklinjen. Den är öppen för alla men har som huvudsyfte att underlätta för de som har svårare att åka med de stora linjerna. Linje 10 trafikerar framför allt sjukhuset, hälsocentralerna samt samlingsplatser för den äldre generationen.
- Just Piperskärr, via Grantorpet och Gränsö kanal, kommer att få betydligt fler bussturer. De boende här erbjuds en avsevärt effektivare stadstrafik, säger Bruno Nilsson.