Bransch i medvind möttes på Gränsö

Det är aktörer för en glödhet bransch som träffas på Gränsö i två dagar.
Drönarna var en bransch i tillväxt när Rysslands invasion i Ukraina satte ytterligare turbo på utvecklingen. Ett genomgående tema på mässan i Gränsö var farkoster som kan användas i både krig och fred.

Åtvidabergsföretaget ACC Innovation visade upp sin Thunder Wasp en drönare som kan lyfta upp till 400 kilo.

Åtvidabergsföretaget ACC Innovation visade upp sin Thunder Wasp en drönare som kan lyfta upp till 400 kilo.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2025-05-21 10:54

– Vi har 140 deltagare i år. Mässan har växt stadigt sedan pandemin, säger Urban Wahlberg.

Att mässan växer beror på två saker enligt Vahlberg: Bilden av Västervik som en ort som satsar på drönarteknik börjat sätta sig och det är det en bransch som växer.

– Delvis är det av sorgliga skäl, säger Urban Wahlberg.

Kriget i Ukraina har satt fokus på hur användbara obemannade farkoster är på olika områden.

Christian Klit Johansen från danska UAS Denmark International Test Center och Richard Granberg från Västervik Drone science park.
Christian Klit Johansen från danska UAS Denmark International Test Center och Richard Granberg från Västervik Drone science park.

Richard Granberg från Västervik Drone science park och Christian Klit Johansen som arbetar för en dansk motsvarighet berättar om hur kriget i Ukraina påverkat branschen i Danmark.

När den danska försvarsledningen för drygt ett halvår sedan kom hem från en resa i Ukraina var budskapet: "Drönare! Vi måste ha drönare!"

Det har satt fart på utvecklingen i Danmark. Richard Granberg gör ingen hemlighet av att han hoppas att testbädden i Västervik skulle kunna få motsvarande svenska uppdrag.

Flygplatsen i Västervik används ju som en testplats för flygande drönare, men allt handlar inte om flygande farkoster.

– Vi har sökt tillstånd för att få göra tester med drönare som går i vatten och under vattnet i Västervik. Vi har en fördel i Västerviks kommun med att vi har i stort sett alla former av nordisk terräng utom alpina bergsmiljöer, berättar Richard Granberg.

Marcus Pettersson och Christian Emmertz visade upp en av West Bay Solutions släpvagnar för militärt bruk. Deras förhoppning är att den kan bli en del i ett drönarsystem.
Marcus Pettersson och Christian Emmertz visade upp en av West Bay Solutions släpvagnar för militärt bruk. Deras förhoppning är att den kan bli en del i ett drönarsystem.

Bland utställarna på konferensen ser vi flera lokala företag som Saab Barracuda och Marstrom Composite. Alla har inte uppenbar koppling till drönarbranschen. Släpvagnstillverkaren West Bay solutions visar upp en av sina vagnar på gräsmattan framför slottet. I framtiden tänker man sig att vagnen skulle kunna vara byggd för att vara en plattform för ett drönarsystem.

– Den skulle kunna användas både i militära sammanhang eller vid en miljöinsats, säger Christian Pettersson från West Bay.

Carl Sigfridsson, vd på Ankarsrum Electric Motors, marknadsförde bolagets elmotorer gentemot drönarbranschen.
Carl Sigfridsson, vd på Ankarsrum Electric Motors, marknadsförde bolagets elmotorer gentemot drönarbranschen.

Ett anrikt bolag från kommunen som försöker hitta en nisch inom drönarbranschen är Ankarsrum Electric Motors. För några månader sedan berättade man att en nyutvecklad motor skulle kunna användas till drönare. Nu fanns vd:n Carl Sigfridsson på plats för att möta tänkbara kunder.

– Intresset har varit enormt. Vi har kontakter både med svenska och utländska aktörer. Vi har bland annat haft några från Ukraina här i montern.

Han berättar att det redan nu finns drönare i aktion med motorer från Ankarsrum.

– Förhoppningsvis leder den nya nischen till nya kunder och till nya jobb i Ankarsrum, säger Carl Sigfridsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!