– Det var värre med pandemin, men det här är naturligtvis också ett problem. Dock räknar vi med att klara av detta. Vi står förhållandevis starka och kommer inte falla i första taget, säger han.
För att möta prisökningar på drivmedel efter invasionen av Ukraina har regeringen presenterat ett åtgärdspaket. Paketet innehåller bland annat tillfälligt sänkt drivmedelsskatt.
Nu gör Hallens buss vad de kan för att hålla bränslepriserna nere. De anpassar sig efter omständigheterna och försöker hålla nere på farten samt minska tomgångskörningen. Per-Inge berättar att körsättet har stor betydelse.
– Vi tycker naturligtvis det är bra med hjälp, samtidigt som vi inte kan räkna med full kompensation för allting.
Linus Kasselstrand på Ukna Busstrafik är också försiktigt positiv.
– Som jag förstod det så får vi ta del av åtgärdspaketet först i sommar och det känns som det är en bit framåt i tiden, men det är bättre än ingenting, säger han.
Drivmedelskostnaden är en stor del av deras verksamhet, och den har så gott som fördubblats på ett år. Det innebär därför givetvis en utmaning för företaget, som redan haft det kämpigt i och med pandemin.
– Man hade hoppats på lite lugn och ro efter de senaste åren, säger han.
Framöver kommer de eventuellt tvingas höja sina priser löpande, beroende på hur bränslepriserna utvecklas.