Ekonomisk smäll hotar smalspåret
250 000-300 000 kronor i inspektionsavgifter om året. Det kan bli verklighet för smalspåret mellan Västervik och Hultsfred om ett nytt förslag går igenom.
Daniel Niklasson, ordförande i Tjustbygdens järnvägsför-ening, tar emot ett tåg i Verkebäck. Han befarar att nya avgifter kommer att minska föreningens möjligheter att investera i spåret mellan Hultsfred och Västervik. Arkivbild: Ellen Nielsen-Kindstrand
Foto: Ellen Kindstrand
- På sikt kan det göra det. I dag går vi i stort sett med nollresultar. Allt vi får investerar vi i järnvägen och i vagnarna.Han befarar att tillsynsavgifterna kan bli kontraproduktiva. Avgifterna är till för att man ska kunna kontrollera säkerheten på banorna, men om avgifterna kan leda till att muséejärnvägar och ideellt drivna järnvägar med små ekonomiska marginaler tvingas dra ner på underhållet av banorna. Vilket på sikt leder till sänkt säkerhet.Ulrik Bergman på Trafikstyrelsen berättar att det än så länge bara är ett förslag. Berörda parter kommer att få yttra sig under hösten. Att Trafikstyrelsen fått uppdraget är av rättviseskäl.- I dag får flyget och sjötrafiken betalar kostnaderna för sina inspektioner via avgifter. Detsamma ska gälla för tågtrafiken.Går det att lägga fördela över avgifter från små aktörer till de stora?
- Det är en diskussion man får ta framöver, säger Bergman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!