Ekonomisk smäll hotar smalspåret

250 000-300 000 kronor i inspektionsavgifter om året. Det kan bli verklighet för smalspåret mellan Västervik och Hultsfred om ett nytt förslag går igenom.

Daniel Niklasson, ordförande i Tjustbygdens järnvägsför-ening, tar emot ett tåg i Verkebäck. Han befarar att nya avgifter kommer att minska föreningens möjligheter att investera i spåret mellan Hultsfred och Västervik. Arkivbild: Ellen Nielsen-Kindstrand

Daniel Niklasson, ordförande i Tjustbygdens järnvägsför-ening, tar emot ett tåg i Verkebäck. Han befarar att nya avgifter kommer att minska föreningens möjligheter att investera i spåret mellan Hultsfred och Västervik. Arkivbild: Ellen Nielsen-Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2010-08-05 01:00
Hittills har Trafikstyrelsens inspektioner av järnvägar finansierats via statliga anslag. Nu har myndigheten fått direktivet att det blir de som driver trafiken och äger järnvägarna som ska stå för kostnaden av inspektionerna.För föreningen som driver smalspårsjärnvägen mellan Västervik och Hultsfred kommer det att bli en kännbar avgift. Trafiken omsätter ungefär 2,5 miljoner kronor. Om det liggande förslaget går igenom skulle avgiften bli närmare tio procent av omsättningen.Daniel Niklasson, ordförande i Tjustbygdens Järnvägsförening, förstår att Trafikstyrelsen behöver ta betalt för inspektionerna, men ställer sig ändå undrande till avgiftens storlek.- När man sätter avgifterna tycker vi inte att man tar så stor hänsyn till verksamhetens omfattning. Stora aktörer som SJ och Green Cargo skulle förhållandevis låga avgifter.Kan avgifterna hota smalspårets existens?
- På sikt kan det göra det. I dag går vi i stort sett med nollresultar. Allt vi får investerar vi i järnvägen och i vagnarna.Han befarar att tillsynsavgifterna kan bli kontraproduktiva. Avgifterna är till för att man ska kunna kontrollera säkerheten på banorna, men om avgifterna kan leda till att muséejärnvägar och ideellt drivna järnvägar med små ekonomiska marginaler tvingas dra ner på underhållet av banorna. Vilket på sikt leder till sänkt säkerhet.Ulrik Bergman på Trafikstyrelsen berättar att det än så länge bara är ett förslag. Berörda parter kommer att få yttra sig under hösten. Att Trafikstyrelsen fått uppdraget är av rättviseskäl.- I dag får flyget och sjötrafiken betalar kostnaderna för sina inspektioner via avgifter. Detsamma ska gälla för tågtrafiken.Går det att lägga fördela över avgifter från små aktörer till de stora?
- Det är en diskussion man får ta framöver, säger Bergman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om