El, vind och vatten
Ljudlöst glider den smäckra plastbåten ut från bryggan i 4,5 knops fart. Lättare batterier med avsevärt bättre kapacitet gör att den senaste versionen av elbåten från Västervik nu börjar ligga allt mer rätt i tiden.
Den senaste elmotorn är ytterst kompakt och har propellern kopplad direkt på elmotorns axel längst ned på riggen. Motorn monteras i en brunn i akterutrymmet.
Foto: Anders Steiner
Effektiv motor
Fyra seriekopplade 12-voltsbatterier ger 48 volts spänning och innehåller 450 amperetimmar. Propellern är direktkopplad till elmotorns axel och motsvarar 9,9 hästar på en vanlig förbränningsmotor.Som extratillbehör kan den 350 kilo tunga elbåten utrustas med ett soltak, på vars översida solceller kan placeras. Då blir räckvidden ännu större än standardversionens 55 kilometer på en laddning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!