El, vind och vatten

Ljudlöst glider den smäckra plastbåten ut från bryggan i 4,5 knops fart. Lättare batterier med avsevärt bättre kapacitet gör att den senaste versionen av elbåten från Västervik nu börjar ligga allt mer rätt i tiden.

Den senaste elmotorn är ytterst kompakt och har propellern kopplad direkt på elmotorns axel längst ned på riggen. Motorn monteras i en brunn i akterutrymmet.

Den senaste elmotorn är ytterst kompakt och har propellern kopplad direkt på elmotorns axel längst ned på riggen. Motorn monteras i en brunn i akterutrymmet.

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-06-02 08:17
- Elektricitet har blivit ett mer och mer intressant bränslealternativ för alla slags fordon, säger konstruktören Arne Åkerman som driver företaget Gaptec på Lucerna i Västervik.Elmotorerna har blivit mer effektiva och strömsnåla samtidigt som ackumulatorerna blivit billigare, lättare och fått en avsevärt högre kapacitet i amperetimmar räknat.Den elbåt Arne Åkermans företag utvecklat kan, tack vare en helt ny drivlina, köras i inte mindre än sju timmar på en laddning. Man tar sig alltså mer än 30 distansminuter (55 kilometer) innan batterierna behöver laddas upp.En specialutformad display vid "gasreglaget" visar fart, kvarvarande batterikapacitet samt hur många distansminuter du kan ta dig med aktuell fart. Den innehåller även en gps som visar position och ger dig kursen till utvalda, i förväg inlagda, punkter.- För den som har en sådan här båt vid sommarstugan räcker det i regel att ladda en gång i veckan. Laddningen tar fyra timmar.Precis som andra företag i marinbranschen har Gaptec haft det tufft det senaste halvåret. Båtar är inte det allra viktigaste folk måste köpa när det är finanskris och lågkonjunktur.- Vi var som mest 13 personer på företaget 2008. I dag är vi bara sex, men det känns ändå som om vinden nu börjar vända lite. Eldrift är en förnyelsebar energiform som dessutom är absolut ren och tyst.Även en segelbåtsversion har i vår tagits fram på fabriken i Västervik. Med en inplastad blyköl på 70 kilo och en rigg bärande 8 kvadratmeter segel. Även denna båt har en, betydligt mindre, elmotor med vilken man kan glida in i och ut ur hamnar.- Denna pyttelilla motor på cirka 1,5 hästkraft viks ihop i en ryggsäck och väger bara tolv kilo. Motorn har inbyggt batteri och man tar hem hela motorn och laddar den i väggen precis som en mobiltelefon, säger Arne Åkermans son Patrik Karlsson.Arne Åkerman har utvecklat elbåtar i 14 år nu och tänker inte ge upp förrän en ny högkonjunktur och det stora genombrottet kommer.- Jag tror en vändning är nära. Då blir det intressant med driftskostnader på en krona i timmen.
Effektiv motor
Fyra seriekopplade 12-voltsbatterier ger 48 volts spänning och innehåller 450 amperetimmar. Propellern är direktkopplad till elmotorns axel och motsvarar 9,9 hästar på en vanlig förbränningsmotor.Som extratillbehör kan den 350 kilo tunga elbåten utrustas med ett soltak, på vars översida solceller kan placeras. Då blir räckvidden ännu större än standardversionens 55 kilometer på en laddning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om