Elbil vanligaste valet vid nyköp i Västervik

Under andra kvartalet var fyra av tio nyregistrerade bilar i Västerviks kommun rena elbilar eller laddhybrider, en ökning jämfört med kvartalet innan.

Rena elbilar utgjorde 28 procent av de nyregistrerade bilarna i Västervik under det första kvartalet 2023. Andelen väntas dock sjunka i höst när effekterna av den slopade elbilsbonusen slår igenom.

Rena elbilar utgjorde 28 procent av de nyregistrerade bilarna i Västervik under det första kvartalet 2023. Andelen väntas dock sjunka i höst när effekterna av den slopade elbilsbonusen slår igenom.

Foto: Christine Olsson/TT

Västervik2023-07-04 21:00

Under andra kvartalet 2023 var 41 procent av alla nyregistrerade personbilar i Västervik laddbara (sammanlagt registrerades 169 nya bilar). Merparten av de laddbara bilarna var rena elbilar (28 procent av alla). Det visar siffror som nyhetstjänsten Newsworthy tagit fram.

Fossildrivna bilar utgjorde 54 procent av nyregistreringarna (då räknar vi även elhybrider som fossilbilar).

undefined
Antal nyregistrerade bilar i Västervik, fördelat per drivmedelstyp.

De senaste åren har vi sett en kraftig ökning i försäljning av laddbilar i Sverige. Den här utvecklingen kulminerade under slutet av år 2022 då så många som hela 74 procent av alla nyregistrerade bilar var laddbara.

Även i Västervik nådde registreringen av laddbara personbilar sin högsta nivå under det fjärde kvartalet på 52 procent.

undefined
Försäljningen av laddbara fordon, jämfört med fossilbilar.

I november slopade regeringen med kort varsel elbilsbonusen. Men på grund av långa leveranstider syns effekten av den regeländringen inte i registreringsstatistiken ännu. Först under kvartal tre och fyra kan vi räkna med att se spår regeländringen.

Bakgrunden till regeringens beslut i november uppgavs vara att kostnaden för att äga och köra en elbil börjar vara jämförbar med kostnaden för en bensin- eller dieselbil. Därför ansåg inte regeringen att det är motiverat att ha kvar stödet.

Mobility Sweden har skrivit ner sin prognos för helåret och tror nu att 35 procent snarare än 40 procent av alla nyregistrerade bilar år 2023 kommer vara rent eldrivna.

– Marknaden för elbilar är nu iskall på privatsidan. Orderstatistiken under första halvåret visar att vi kan förvänta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror på konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen. Nu krävs styrmedel från regeringen för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå klimatmålen, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden i ett pressmeddelande.

I hela landet var 58 procent av alla nya bilar laddbara under andra kvartalet. Det är framför allt Stockholms län som drar upp snittet, vilket till stor del förklaras av att många leasingföretag har sitt säte i länet. I Kalmar län var 43 procent av nyregistrerade bilar laddbara.

Jämfört med andra kommuner säljs det förhållandevis få elbilar och laddhybrider i Västervik. Under andra kvartalet var nyregistreringen 76:e lägst i hela landet (bland 290 kommuner).

undefined
Andelen laddbara bilar, per län.
Så definierar vi fordonen

Laddbara bilar: Rena elbilar och laddhybrider. Laddhybrider är fordon som går att ladda med sladd, men som även har en förbränningsmotor.

Fossilbilar: Här ingår förutom diesel- och bensinbilar även så kallade elhybrider. De har en elmotor men går inte att ladda. I en del sammanställningar placeras den i samma kategori som laddhybrider, men vår bedömning är att den snarare bör ses som en fossilbil, om än något effektivare sådan.

Källa: Trafikanalys, förmedlad genom SCB. Avser andra kvartalet 2023.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!