Situationen, som Dagens Västervik var först med att berätta, uppstod när skolan hade pyjamas- och mjukisdag.
Rektor Caroline Åhlund säger till P4 Kalmar att hon hade samtal med flickan av ren omtanke, angående "konsekvenserna av det klädvalet hon hade haft, vad som kunde hända":
– Det var ett linne som var väldigt tajt och urringat och när hon böjde sig fram kunde det bli så att hennes bröst kunde synas väldigt tydligt och kanske ramla ur linnet, beskriver Åhlund för radion.
Åhlund säger till P4 att hon talade med flickan på grund av oron för risken att andra elever kunde börja filma henne. Hon menar också att hon inte uppmanat flickan att byta om, samt att avsikten med samtalet inte var att kränka flickan.
Barn- och utbildningsnämndens politiker menar att de är oinsatta i det specifika fallet, men förste vice ordförande Annette Torstensson (C) säger att det är tråkigt att en tillsägelse ens behövs.
– Det är fruktansvärt att det ska behöva vara så, men tyvärr ser verkligheten annorlunda ut. Vi ser dagligen hur kvinnor och andra blir utsatta på grund av utseende, och här har man pratat med eleven just för att undvika risken att bli utsatt, säger Torstensson.
– Det är ju ett samhällsproblem att flickor inte kan vara klädda hur som helst, säger nämndens ordförande Marcus Fridlund (S), och fortsätter:
– Om rektor i skyddande syfte känner sig tvungen att säga till – var ligger då problemet? Jo, hos männen, som rektorn vill skydda flickorna ifrån.
– Det viktiga är att man ska kunna göra de valen man själv vill, utan att bli utsatt, och vi behöver skapa trygga miljöer där man inte riskerar att bli utsatt, säger han.
Moderaternas Andreas Billtorp tycker att händelsen hade varit ett ypperligt tillfälle för skolan att jobba med värdegrundsfrågor.
– Värdegrundsarbetet ska genomsyra hela undervisningen, inte bara enskilda moment och lektioner. Något är ju fel när man drar vissa associationer till klädsel eller utseende, menar han.
Barn- och utbildningschef Magnus Bengtsson har full tillit till rektorn, och vill varken bekräfta eller dementera om skolan misslyckats med värdegrundsarbetet i det här fallet.
– Jag kan inte kommentera och tycka till om det här enskilda ärendet överhuvudtaget. Nej, jag resonerar inte kring enskilda specifika ärenden.