De nya smarta chattrobotarna har skapat debatt och enligt Skolverket ökar de risken för fusk i skolan. Robotarna kan till exempel skriva uppsatser själva, och det finns inget tillförlitligt verktyg för att avgöra om en text är skapad av AI eller ej.
När vi pratade med personal på högstadieskolor i kommunen hade ingen stött på elever som försökt fuska med AI. De påpekade dock vikten av att lärarna är delaktiga i arbetsprocessen när elever gör sina uppgifter. Så är det redan idag, menar en av rektorerna.
Men vad säger högstadieeleverna själva? Vi gav oss ut för att prata med ett gäng ungdomar anonymt. De allra flesta har använt chattrobotar, och då i första hand Snapchats chattrobot "My AI".
– Jag vet en som har fuskat med hjälp av den, utan att bli påkommen, berättar en tjej i åttan.
Hennes kompis, en kille i nian, tycker dock att oron för fusk med hjälp av AI-verktyg är överdriven. "Man kan fuska på många olika sätt, bara man har tillgång till mobilen", säger han.
Har era lärare koll på arbetsprocessen när ni gör inlämningsuppgifter?
– Nej, de har inte jättebra koll. Men jag tror de skulle märka om någon försökte fuska med hjälp av en chattrobot, säger åttondeklassaren.
Två tjejer i sjuan berättar att de använder AI-roboten för nöjes skull.
– Jag har använt den när jag har tråkigt. Jag skrev nyligen med den om boktips och filmtips. Jag tror man kan ha ganska stor nytta av den i skolan, säger en av dem.
Hur ser ni på risken att folk fuskar genom att använda AI-verktyg vid inlämningsuppgifter?
– Risken är ganska stor. Det är ganska många som har gjort det, säkert i vår skola också.
Tror ni att era lärare skulle känna igen om det är ni eller en AI-robot som skrivit en inlämningsuppgift?
– Ja, jag tror att de skulle känna igen det på språket.
En niondeklassare uppger att hon själv använder chattroboten frekvent: "Jag använder den för att fråga frågor, och typ om man ska läsa en bok kan man be den göra en sammanfattning av den, så man slipper läsa boken. (...) Jag använder den i stället för att googla, det underlättar jättemycket".
Hon tror dock inte att elever kommer fuska mer på grund av AI:
– Folk fuskar oavsett.
Andra elever vi pratar med har inte använt AI-robotar. En kille i åttan berättar att hans lärare föreslagit att de ska testa, men att han inte gjort det ännu. Han känner inte till någon personligen som fuskat i skolan med hjälp av AI, men har hört att det händer.
– Jag tror att det kan bli så att vi får mindre inlämningsuppgifter på grund av just det. Vi har inte så mycket inlämningsuppgifter och när vi har det så får vi ibland vi prov på det efteråt så lärarna vet att kunskapen sitter.
Tre niondeklassare säger att det är kul att skoja med chattroboten och att den erbjuder ett lätt sätt att få tag på information. Trion tror att det kan finnas elever som använder den för att försöka fuska men; "samtidigt, det är ju inte fusk att googla". Och lärarna skulle märka om de tog en hel text från en robot till en inlämningsuppgift, menar de:
– Det är stor skillnad på ens texter och en text från en robot.
Två åttondeklassare säger så här om Snapchats chattrobot:
– Den är jättebra, man får snabba och bra svar. Men det är mer "hej, min bästa kompis säger..."-frågor än faktafrågor. Man skriver om sina problem och så kan man få jätteklara svar. Jag har inte tänkt på att man kan använda den till annat.
Tror ni att era lärare skulle märka om någon försökte fuska med hjälp av en AI-robot?
– Ja, de håller koll. Vi får inte ha mobiler i skolan alls och om vi har inlämningsuppgifter som man ska jobba med hemma så har de ofta gett oss sidor i en bok, så om det är något i texten som inte är från sidorna så förstår de det. Vi ska också få digitala provrättare som känner av om man hämtat informationen någonstans.
Tjejerna har inte hört talas om att någon i deras närhet använder AI-robotar för att fuska och tycker inte att det verkar vara någon bra idé.
– Man vet ju aldrig var de får sin information ifrån.
Risken för fel eller vinklade och olämpliga budskap är också något som Skolverket tar upp i sina råd till lärare och rektorer: "Elever bör inte lämnas att lära sig från chattrobotar utan guidning, eftersom det kan leda till missuppfattningar", skriver man.
Skolverket avråder även lärare från att använda sig av inlämningsuppgifter, om man inte kan garantera att det inte fuskas.