En japansk Volvo med fransk motor

Västervik2006-11-07 00:25
Är man inte allt för märkestrogen men ändå vill ha samma kvalitet som Volvos S40 kan man välja nya Mazda 3 i stället. Båda byggs nämligen på samma plattform men japanen är 25 000 kronor billigare. Minst.
Att Volvo S40 och Ford Focus under skalet till stora delar är samma bil har nog de flesta klart för sig. Båda modellerna byggs också i Belgien. Men det finns även en trilling - Mazda 3, som dock monteras i Hiroshima i Japan.
Dessutom använder sig nu även Mazda av samma franska dieselmotorer som Ford och Volvo. Så i den fyradörrars Mazda 3 sitter PSA-gruppens 1,6-liters commonrail-diesel på 109 hk. Och där gör den ett gediget arbete till sällsynt låg kostnad.
Faktum är att Mazda 3 1,6 CD ligger på gränsen till att klassas som miljöbil. Koldioxidutsläppen ligger på låga 128 g/km.

På utsidan syns kanske inte så stora förändringar på nya Mazda 3. En större logotype i fronten, nya stötfångare och lite ny design runt strålkastarna. Invändigt har bilen fått lite ny instrumentering och nya klädslar.
Men det har snickrats mer under skalet. Motorerna har blivit bränslesnålare, säkerhetsutrustningen bättre och ljudisoleringen effektivare.
Alla tre fyrcylindriga bensinmotorer har uppdaterats med bland annat ny teknik med variabla ventiltider, och nu kompletterar man alltså motorutbudet med franska dieslar. Där är 1,6-litersdieseln i vår bil den mest ekonomiska.

Volvo trumfar förstås med den höga säkerheten men även nya Mazda 3 har nu antisladdsystem som standard på alla versioner plus bältesvarnare på samtliga platser i bilen, alltså även i baksätet. En liten display i taket ovanför backspegeln visar om baksätespassagerarna använder bilbältet. Precis som i Volvo S40.
Totalt sex olika krockkuddar är standard.
Volvo vill ha 216 900 kronor för sin enklaste upplaga av S40 1,6D. Mazda 3 1,6 CD får du för 189 500 kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om