"En lösning kan behövas för hela området"

Någon åtgärdsplan för korsningen vid Kolsebro finns inte klar hos Trafikverket.

Västervik2012-10-25 00:00

Kolsebro är den korsning som fick flest anmärkningar av alla i Sverige när Trafikverket gjorde sin kartläggning. Diana Pallant, planerare på Region Syd, vågar inte gå så långt som att kalla den för Sveriges farligaste korsning.

- Det finns saker som vi inte kunnat mäta, och mätningen är delvis objektiv.

Däremot säger hon att kartläggningen är en hjälp för Trafikverket när man ska planera insatser för att nå sin målsättning att halvera antalet dödsfall på järnvägen i Sverige fram till 2020.

Diana Pallant har själv inte varit i Kolsebro, men när hon går igenom testprotokollet så konstaterar hon att sikten inte är bra, att trafikmiljön beskrivs som "störd" och att det inträffat en olycka och ett tillbud på platsen.

Vad är ett tillbud?
- I det här fallet så fick en tågförare syn på att det stod en bil över spåret. Bilen hann undan så det blev ingen olycka.

Hon berättar att man diskuterar lösningar. Korsningar med ljud/ljussignaler, som den i Kolsebro, är överrepresenterade i dödsfallsstatistiken. Generellt kan det bli så att många plankorsningar som bara har ljud- och ljussignaler förstärks med bommar under de kommande åren.

Det är dock inte säkert att det blir så i Kolsebro.

- I området finns det flera obevakade korsningar. Vi behöver kanske hitta en lösning för hela området, säger Diana Pallant.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om