En ny sydlig infart kan kosta 345 miljoner kr

Nu finns en ny prislapp för en sydlig infart till Västervik. Om både etapp ett och två tas med, hamnar kostnaden på uppemot 345 miljoner kronor för det dyraste alternativet.

Det finns i dag tre huvudförslag till sträckningar i etapp ett av södra infarten. Alternativ två innehåller två skilda alternativ, A och B. E22 ligger till vänster i bild.

Det finns i dag tre huvudförslag till sträckningar i etapp ett av södra infarten. Alternativ två innehåller två skilda alternativ, A och B. E22 ligger till vänster i bild.

Foto: Västerviks kommun

Västervik2012-09-28 00:00

Södra infarten har nu kommit till fas två, som innebär att förslaget till vägutredning ställs ut till allmän beskådan, så att allmänheten får komma med synpunkter. Det finns bland annat på kommunens hemsida.

När vägutredningen är godkänd får politikerna ta ställning till om de vill gå vidare med nästa steg i processen och upprätta en arbetsplan. Men då måste de ha klart för sig om de ska bygga eller inte.

Vägutredningen i sig innehåller inget beslut om man ska bygga vägen sedan.

- Men det är en signal om att det är viktigt, säger Bruno Nilsson, samhällsbyggnadschef på kommunen.

Att ta fram en arbetsplan tar minst ett år. När den är klar har man fem år på sig att börja bygga. Hinner man inte det, måste en ny arbetsplan tas fram.

Om vägutredningen blir godkänd i slutet av detta år, vilket den väntas bli, dröjer det nog längre innan det blir beslut om att eventuellt gå vidare med en arbetsplan. Bruno Nilsson tror inte att dessa beslut tas samtidigt.

Enligt Nilsson kan man lösa mycket rent tekniskt med vägbygget, till exempel för att inte störa nyckelbiotoper. Knäckfrågan är finansieringen, eftersom det inte finns några som helst löften om medfinansiering.

- Den stora frågan är hur man får fram de pengar som behövs. Ska man göra en arbetsplan, måste man i så fall veta hur mycket kommunen ska ta av det här, säger Bruno Nilsson.

Även om det inte finns några löften om medfinansiering, finns det en överenskommelse med Trafikverket, som kommunen hoppas en del på. Där står att en södra infart är en gemensam angelägenhet.

Kommunen räknar med att det inte bara är tomma ord, utan att Trafikverket då också är inställt på att ta ett ekonomiskt ansvar, oklart hur stort dock.

När det gäller vägsträckningen är det fortfarande osäkert hur man ska göra vid sjön Kvännaren och hur etapp två ska utformas. Där är det flera korsningar som måste bli bra.

Samhällsnyttan är bäst i alternativ ett, det nordligaste. Alternativ tre är längst, dyrast och bäst för trafik söderifrån. Alternativ ett och två väntas kunna attrahera även resenärer även norrifrån.

Resan mellan E22 och den punkt där etapp två börjar väntas ta två-tre minuter. Hastigheten blir max 100 kilometer i timmen.

Den 15 oktober hålls ett samrådsmöte om södra infarten på kommunhuset i Västervik.

Bakgrund

En ny infart till Västervik, söder om den nuvarande, är något som har diskuterats sedan 1950-talet.

De fördelar som har nämnts är att trafiken genom centrum avlastas, i synnerhet positivt när det gäller tung trafik med farligt gods, samtidigt som sårbarheten minskar. Vid utryckningar kan det bli problem om stadens enda infart av någon anledning blockeras.

En ny infart ger också en snabbare väg in till centrum och till hamnen för trafik söderifrån.

Källa: Vägutredningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om