De sitter i en ring den svartmålade lokalen Blackbox i Mejeriets källare: fem unga amatörskådespelare och två, inte heller de lastgamla, teaterpedagogstudenter från Marieborgs folkhögskola i Norrköping.
Målet är att sätta upp en teaterversion av barnboken "Mannen som tänkte med hatten". En del av oss minns pjäserna från skoltiden då repetitioner betydde ett nötande av repliker från ett manus – och med läraren som en fast regisserande hand.
Den här gruppen jobbar på ett annat sätt. Dramatiseringen av boken kommer till genom diskussioner och lek.
– Vi läste igenom texten tillsammans först. Sedan har vi genomfört olika övningar och lekar där skådespelarna får improvisera kring texten, berättar Hanna Gardell, den ena teaterpedagogen.
– På så sätt kommer det fram bitar som vi kan använda i föreställningen, fortsätter hennes kollega Pontus Eriksson.
Västerviksungdomarna lär sig att vrida och vända på historien för att göra en så bra teaterföreställning som möjligt. Ett annat viktigt redskap är diskussioner.
– Tillsammans analyserar vi karaktärerna och kommer fram till olika lösningar, berättar en av skådespelarna Nelly Harrén.
LÄS MER I MÅNDAGENS VT