Enhetlig klädsel underlättar service

På Västerviks sjukhus möts besökarna av personal i enhetlig klädsel. Personalen är redo att svara på besökarnas frågor och visa dem vägen. Förnyelsen syftar till att förbättra servicen och öka tillgängligheten i landstinget.

Förnyad service. Kristina Jonsson och Inga-Lill Sjöö jobbar i den nya informationsdisken på Västerviks sjukhus.  Foto: Anders Steiner

Förnyad service. Kristina Jonsson och Inga-Lill Sjöö jobbar i den nya informationsdisken på Västerviks sjukhus. Foto: Anders Steiner

Foto:

Västervik2006-10-31 00:25
Västerviks sjukhus hoppas att den nya informationsdisken får besökarna att känna sig mer välkomna när de nu möts av en människa. Tidigare, då det inte fanns någon bemannad information, var kassörernas ryggar det första som mötte besökaren. Informationsdisken, kassan och telefonväxeln finns direkt innanför entrén och allt har nu samlats till ett ställe.
I informationen får besökarna svar på allmänna frågor. Ofta är det frågor om hur man går till en avdelning eller frågor om var en patient ligger,men det kan också vara mer generella frågor om landstingets service. Tidigare fick besökare gå till sjukhusets kassa oavsett vad det gällde.
- Besökarna ska inte behöva stå i kö för att exempelvis fråga om vägen till en viss avdelning, säger Kristina Jonsson som arbetar i den nya informationen.
När det är lugnt i informationen hjälper Kristina Jonsson också till att ta samtal i telefonväxeln. Men i första hand är det alltid att hjälpa besökarna som gäller.

Förnyelsen på Västerviks sjukhus innbär också att receptionisterna har enhetlig klädsel. Personalen har varit delaktiga i att ta fram arbetsklädseln som består av en mörk kavaj, en scarf i rött och blått samt matchande topp. Kristina Jonsson tycker det är bra med de nya kläderna.
- Det är bra att besökarna ser på kläderna att jag är här för att hjälpa till. Om jag är ute och går i korridoren kan folk hejda mig för att fråga något, säger hon.
Reaktionerna på förnyelsen med informationsdisken och de nya kläderna har varit positiva.
- De flesta tycker det är skönt när de kommer in och har bråttom och vår nya information innebär en ökad service, säger Kristina Jonsson.
Den enhetliga klädseln används av landstingets receptionister i hela länet. Besökarna ska känna igen sig oavsett om det är till Västervik, Oskarshamn eller Kalmar de kommer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om