Enkät fick ingen uppmärksamhet

En enkät med fyra frågor om patientutredningar och väntetider. Hur svårt kan det vara att besvara den? Det frågar sig en påtagligt irriterad Anders Tilly, ombudsman för riksförbundet Attention, som otåligt väntar på en lägesrapport från Västerviks psykiatriska klinik.

Västervik2006-05-10 00:25
Patientföreningen Attentions vårdbarometer görs varje år för att förbättra utredningar och behandling av personer med neuropsykiatriska funktionshinder som adhd, Aspergers syndrom och Tourettes syndrom. Nästan alla landets psykiatriska kliniker har besvarat enkäten. Men trots två påminnelser har Anders Tilly hittills inte fått svar på sina frågor om verksamheten på Västerviks psykiatriska klinik.
- Det är upprörande att enkäten inte besvaras. Det är precis som om man inte bryr sig om den här gruppen med neuropsykiatriska, och därmed osynliga, handikapp. Det finns många unga vuxna som inte fått någon diagnos och behandlingsplan, säger Anders Tilly.
I ett brev till landstingsledningen uttalar han sitt missnöje och undrar om det finns någon policy när det gäller dialogen med patient- och anhörigföreningar.
- Det är viktigt både för våra brukare och för politiker som ska fatta beslut på nationell nivå att det finns bra underlag. Vi behöver ett gott samarbete med vårdgivarna.
På Västerviks psykiatriska klinik har den aktuella enkäten troligen hamnat på avdelningspsykolog Roland Ringströms bord. Nu ska den letas fram och besvaras.
- Det är svårt att säga varför den inte besvarats, men vi har haft mycket att göra. Men redan nu kan jag säga att vi gör många utredningar för den här patientgruppen. Vi har inte heller långa väntetider, säger Roland Ringström.

Riksförbundet Attention med 6000 medlemmar organiserar främst personer med neuropsykiatriska handikapp och deras anhöriga.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om