ENKÄT: VĂ€stervikare om bedrĂ€gerier: "Man blir nojig och osĂ€ker"

Trots att mÄnga vid det hÀr laget kÀnner till att att banken aldrig ringer upp och ber om uppgifter sÄ Àr det lÀtt att bli lurad.

Mor och dotter, Christina och Cecilia Ellehammar tycker att det Àr lÄgt att lura Àldre och kÀnner oro för dem.

Mor och dotter, Christina och Cecilia Ellehammar tycker att det Àr lÄgt att lura Àldre och kÀnner oro för dem.

Foto: Magdalena Borgemo

VĂ€stervik2024-05-13 20:00

VÀsterviks-Tidningen tog en vÀnda pÄ stan för att prata med mÀnniskor om bedrÀgerier och bedrÀgeriförsök. Svaren var blandade, nÄgra har varit förskonade frÄn försök medan andra har blivit utsatta.

Cecilia Ellehammar och hennes mamma Christina har lĂ€st mycket om det och Ă€r oroliga för Ă€ldre personers utsatthet. 

– Jag har fĂ„tt flera samtal men jag förstĂ„r direkt att det Ă€r falskt och lĂ€gger pĂ„ luren, sĂ€ger dottern Cecilia.

– Jag har bestĂ€mt mig för hur jag ska göra om de ringer mig. Jag har en uttĂ€nkt strategi för det, sĂ€ger Christina.

undefined
Alla mÄste vara uppmÀrksamma och tÀnka till om de blir uppringda eller fÄr sms, det Àr Birgitta Willfors rÄd.

Birgitta Willfors Àr misstÀnksam och har reagerat mÄnga gÄnger pÄ sms och samtal som hon har fÄtt och förstÄtt att det varit bedrÀgeriförsök.

– En gĂ„ng ringde min bank upp mig. Det var nĂ„gon som försökte handla pĂ„ mitt kort och det lyckades bedragarna inte med som tur Ă€r, sĂ€ger Birgitta. 

Flera personer sÀger sig inte ha blivit utsatta och Àven att man inte kÀnner nÄgon som blivit det. Men flera svarar att de blivit uppringda eller fÄtt sms om obetalda skulder. De som ringer upp kan Àven bli vÀldigt otrevliga nÀr de inte lyckas med sitt bedrÀgeri.

undefined
"Man blir nojig och osÀker pÄ att lÀmna ut information och tvekar pÄ att svara nÀr det Àr okÀnda nummer som ringer. Det gÄr inte i lÀngden, det kan vara nÄgot viktigt samtal man vÀntar pÄ", sÀger Anette Pettersson.

Anette Pettersson har en gÄng fÄtt Äterkoppling frÄn ett bolag hon Àr kund hos och de verifierade att hon utsatts för ett bedrÀgeriförsök.

Torbjörn Ekeskans tycker att bankerna borde kunna reglera och förhindra mycket bÀttre sÄ att bedrÀgerier inte sker.

undefined
Torbjörn Ekeskans har fÄtt typiska sms dÀr syftet varit bedrÀgeri men han har inte gÄtt pÄ det. Det borde finnas mÄnga sÀtt för bankerna att förhindra detta, tycker han.

Mer krav och mer sĂ€kerhet nĂ€r man betalar, det efterlyser Wilma Karlsson. 

– Det borde vara fler krav och steg innan man godkĂ€nner en betalning eller överföring. Nu sker det sĂ„ lĂ€tt med ett knapptryck och dĂ„ kan det vara för sent, sĂ€ger hon.

undefined
Ida Forsberg och Wilma Karlsson har inte blivit utsatta för bedrÀgeriförsök och kÀnner heller ingen som utsatts.

VĂ€stervikarna pĂ„ stan Ă€r vĂ€ldigt medvetna om telefonbedrĂ€gerier men mĂ„nga sĂ€ger ocksĂ„ att de som försöker luras Ă€r smarta och lĂ„ter seriösa, dĂ€rför Ă€r det förstĂ„eligt att mĂ€nniskor blir lurade. Det alla lyfter som Ă„tgĂ€rder för att fĂ„ bukt med bedrĂ€gerierna Ă€r att bankerna generellt behöver ta mer ansvar och inte göra det sĂ„ lĂ€ttillgĂ€ngligt för bedragare. 

Ett av förslagen som lyfts Ă€r fördröjning vid större överföringar och flera av de tillfrĂ„gade tycker att det Ă€r övervĂ€gande positivt. Samtidigt vill man kunna följa upp sina hĂ€ndelser i efterhand. Man sĂ€ger vidare att bankerna behöver vara mer nĂ€ra sina kunder och mer nĂ„bara. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!