"Enormt tryck när alla vill skifta däck"

Det är likadant varje år. När SMHI varnar för frosthalka och höstens första snö växer sig köerna långa hos gummiverkstäderna. - På torsdagsmorgonen var det ett fruktansvärt tryck på telefonerna, säger Andreas Svensson på Euromaster i Västervik.

Andreas Svensson

Andreas Svensson

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2008-10-31 00:07
Mellan 1 december och 31 mars måste personbilar ha vinterdäck - dubbdäck eller dubbfria så kallade friktionsdäck - när vinterväglag råder.Mönsterdjupet på däcken ska vara minst tre millimeter. Lagen gäller även lätt lastbil och buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.Drar man en släpvagn efter bilen krävs vinterdäck även på denna. Har bilen dubbdäck måste det vara dubb även på släpet. Har bilen däremot dubbfria däck går det med både dubbdäck och dubbfritt på släpetDet är tillåtet att montera dubbdäcken på bilen redan från den 1 oktober och de får sitta på till och med den 30 april.De dubbfria friktionsdäcken får man ha på när man vill. Den mjuka gummiblandningen i vissa typer av friktionsdäck gör dock att de slits ganska hårt då asfalten är riktigt sommarhet.- Det är samma visa varje år. Folk väntar fram till de första varningarna från SMHI för snö och halka. Då, först då, kommer alla samtidigt på att bilens däck måste skiftas. Alla vill dessutom ha det gjort direkt, säger Andreas Svensson.Hos Euromaster är det tidsbokning och just nu en väntetid på 3-4 dagar, trots att sex man jobbar för allt vad tygen håller. Skulle det bli lite vitt på marken kan väntetiden lätt öka till en vecka. Varje bil tar cirka 5-6 minuter att skifta däck på.- Vi försöker självklart hjälpa alla så gott vi hinner. Vi börjar tidigare på morgonen och vi jobbar ofta över på kvällarna.En tendens gummifirmorna märker av är att andelen dubbfria vinterdäck växer snabbt för varje år.- Utvecklingen på gummifronten går snabbt och friktionsdäcken biter allt bättre på snö och is, säger Andreas Svensson.När det gäller nya friktionsdäck kan det faktiskt vara bra att de får rulla ett tag på torr asfalt. Då ruggas de upp lite och får ett bättre fäste när halkan kommer.
Bästa däcken bak
De bästa däcken, störst mönsterdjup och bäst dubbutstick, ska alltid monteras bak på bilen. Detta gäller såväl bak-, fram- som fyrhjulsdrivna bilar. Det minskar risken att få sladd.Även om däcksmönstret är bra bör aldrig 15-20 år gamla vinterdäck användas. Då har gummit åldrats och blivit stenhårt, vilket gör att bilen går "som en släde" i snön.Vinterväglag anses råda om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan.Tunga fordon omfattas inte av kraven på vinterdäck.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om