Ensamseglaren ger sig ut igen

Sven Yrvind, ensamseglaren som uppmärksammats i hela världen för sina resor, har uppfunnit en lågenergibåt. Men den ska han ta sig till andra sidan jorden.

Ensamseglare. Sven Yrvind hoppas kunna ge sig iväg på sin nästa seglats nästa vår. Då ska han segla till Nya Zeeland, ett land där han aldrig varit tidigare.

Ensamseglare. Sven Yrvind hoppas kunna ge sig iväg på sin nästa seglats nästa vår. Då ska han segla till Nya Zeeland, ett land där han aldrig varit tidigare.

Foto: Elin Lönn

Västervik2016-10-21 09:45

Sven Yrvind huserar i Södra infartens företagscenter i Västervik och mitt i verkstaden står grunden till en 5,76 meter lång och en meter bred segelbåt. Sven Yrvind har seglat i många år och har flera stora seglatser i ryggen. Båten han nu bygger, Ex Lex, ska förhoppningsvis sjösättas i slutet av april 2017. I den tänker han segla från Irland till Madeira och vidare till Nya Zeeland, en resa som beräknas ta 300 dagar. Båten är ett experiment, säger han, samtidigt som han går runt i sin verkstad för att visa olika papper med uträkningar och tabeller för energi och hästkrafter.

– Det är dumt vet du, att hålla på med korta båtar. Nu har jag hittat på en lågenergibåt. Om jag gör båten slankare och längre i förhållande till vad den väger så går det åt mindre energi.

Sven visar en mindre modell av båten han bygger. Modellen är i trä men den riktiga båten bygger han i composite, ett starkt, lätt och vattentåligt material. För att båten ska bli mer stabil har han satt två segelmaster på varsin sida av båtens främre del. Han berättar om rutten och det bitvis hårda vädret på Atlanten med de kalla vindarna från Antarktis. Det kan vara farligt att gå upp på däck. Men Sven har en lösning på hur han ska kunna styra, även om han inte ger sig upp på båten.

– Det här är en käck grej, var jag än är i båten så kan jag dra i skotet och justera seglen, säger han och visar på sin trämodell.

Någon fysisk packlista finns inte, den har han i huvudet. Men han har gjort uträkningar på hur mycket mat han kommer behöva ta med sig i båten. Med hjälp av sin ålder, längd och vikt har han kommit fram till exakt hur många kalorier han måste äta. Det var bara det där med volymen.

– Jag tänkte ju inte på volymen, jag hade räknat på vikten. Och ett kilo havregryn vet du, det blir ju en oerhörd volym. Så jag fick förlänga båten med 1,3 meter ungefär.

Sven går tillbaka till kartan där han märkt ut rutten med ett rött snöre. Han visar en liten plutt i Atlanten och berättar att det är Tristan Da Cunha, världens mest isolerade bebodda ö. Om väderförhållandena är rätt kan det hända att han lägger till, för många år sedan jobbade han som mattelärare på ön. Men på Nya Zeeland, målet för hans nästa stora seglats, har han aldrig varit förr.

Kommer du komma tillbaka eller finns det en chans att du stannar där?

– Jag får se vad som händer i världen, det är så osäkert nu med det ekonomiska systemet som kräver att allt expanderar hela tiden. Jag kan vara på havet i ett år eller två och så får de reda ut det här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om