"Etiskt agerande viktigt om du vill lyckas i affärer"
Att bygga företag är att bygga förtroende. Ett etiskt agerande kommer att vara den viktigaste utmaningen för dig som vill vara hållbar i affärslivet framöver. Det säger Henrik Dahlström, etikrevisor på företaget KPMG.
Sova gott om natten. Affärsetik kan helt enkelt handla om att kunna sova gott om natten. Samt att kunna titta sina kunder i ögonen nästa gång man möts. Det menar från vänster kursdeltagarna Roger Pettersson, Per-Inge Hallen, Stanley Fallsjö, Ann-Kristine Nyberg samt Ricky Andersson.Foto: ANDERS STEINER
Foto: Fotograf saknas!
Seminariet fokuserade på det lilla företagets verklighet.
Tidigare har olika kvalitetscertifieringar varit ett viktigt konkurrensmedel för företag. Nu blir även etik och moral en viktig del för den som vill vara "hållbar" i affärslivet, underströk Henrik Dahlström som till vardags är verksam på specialistavdelningen KPMG Miljö- och etikrevision i Malmö.
- Under dagen diskuterar vi bland annat hur våra olika värderingar präglar våra affärer, hur ägarstyrning i ägarledda företag kan formas samt lär oss förstå att det finns många moraler.
Henrik Dahlström anser att företagarna nu behöver tända moteld, i spåren av debatten om näringslivets förtroende. En debatt som till stor del fokuserat på incitamentsprogram, bonusar till VD:ar i börsbolag samt svårförståeliga avgångsvederlag och pensionsavtal.
- Vi behöver diskutera företagens etiska arbete, hur vi genom "det goda företagandet" kan bygga förtroende och lyfta fram de goda exemplen.
- Det misstroende som genom dålig ägarstyrning i några av de allra största börsbolagen speglas i mediadebatten får absolut inte spilla över på alla de småföretagare som satsat sig själva och sina familjer i en idé om företagande, säger Dahlström.
Under dagen diskuterades bland annat huruvida synen på etik och moral förändrats genom åren. Var allt bättre förr? Sture Johanson från Naxoflex är inte säker på det:
- Dagens unga har inte lägre moral. De visar tvärtom mycket mera respekt för sina medmänniskor och de är artiga. De visar också en stor förståelse för människor från andra kulturer.
Samtliga kursdeltagare var överens om att etik och moral blir allt viktigare i affärslivet. Företag kan i sina målbeskrivningar i framtiden informera om att man jobbar utifrån vissa normer.
Ett tänkvärt exempel på hög moral förr i tiden gav en av kursdeltagarna då han berättade om en annons Hjorted Taxi hade i telefonkatalogen på 1930-talet. "Alltid nykter chaufför", hade man som rubrik i annonsen.
Redan i dag finns till exempel Etiska fonder att placera sina pengar i, där företaget tydligt talar om hur man arbetar och var man inte placerar några pengar.
- Etiken börjar redan få en växande betydelse i storföretagen, vilka sedan ställer krav på sina underleverantörer, säger Henrik Dahlström.
Eller som en av onsdagens deltagare i Västervik enkelt uttryckte saken: det handlar om att kunna sova gott om natten. Samt att kunna titta sina kunder i ögonen nästa gång man möts och glädjas åt att se dem komma tillbaka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!