"Ett lyft för Västervik"
- Nu går vi från division fem till division ett. Det här är ett lyft för Västervik.Det var en påtagligt nöjd Harald Hjalmarsson som med ett brett leende presenterade nyheten att Holiday Club ska etablera sig i Västervik.
Glad. Efter hårda förhandlingar var det måndagen dags för Holiday Clubs vd Mats Svensson att presentera bolagets koncept och meddela att satsningen blir av i Västervik.
Foto:
Anläggningen får 250 hotellrum och 250 andelslägenheter. Samtidigt byggs spa, äventyrsbad, bowlinganläggning, en multihall för konferenser och scenframträdanden och en golfbana i mästerskapsklass.
- Det här ögonblicket känns spännande. Vi har inte gjort någon så här stor satsning tidigare, sade kommunchefen Conny Jansson på gårdagens presskonferens.
För Västerviks kommun innebär satsningen upp mot 300 nya arbetstillfällen. En majoritet av dessa skapas på Holiday Clubs anläggning, men kommunen hoppas också att etableringen ska föra med sig ett uppsving för hela besöksnäringen i kommunen och därmed skapa nya jobb på restauranger och i affärer.
Enligt de beräkningar som finns ökar turistomsättningen i kommunen med 250 miljoner kronor. Förhoppningen är att Västervik ska bli en turistort året runt och inte bara på sommaren.
- Med en anläggning som Holiday Club kan vi får besökare att resa hit även på våren, hösten och vintern, sade Conny Jansson.
Kommunen hoppas också att fler personer nu ska flytta till Västervik. Målet är att befolkningen ska växa med 250 personer per år - en siffra som ska jämföras med dagens 61 personer. Och det är förhoppning som delas av näringslivet.
- Det här ökar Västerviks attraktionskraft och får stor betydelse för näringslivet, både med nyetableringar och att det blir lättare för företag att locka hit kompetent personal, sade näringslivets representant Jan B Frey.
Bakom Holiday Clubs beslut ligger flera undersökningar av besöksnäringen i Västervik och kommunen som turistmål. Kommunens mål att satsa på turismen i framtiden har enligt bolagets vd Mats Svensson varit avgörande för beslutet att satsa i Västervik.
- Kommunen måste finnas med i bakgrunden för att vi ska våga satsa. I Västervik har man tagit ett strategiskt beslut att satsa på besöksnäringen.
Dessutom tror bolaget att varumärket Västervik har stor dragningskraft. De flesta människor tycker Västervik låter positivt, menade Mats Svensson.
- Därför har staden alla möjligheter att bli en åretrunt-destination. Vi vet att det inte är så just nu men förutsättningarna finns där.
Holiday Club hoppas nu att etableringen inte bara ska locka turister till Västervik. En målgrupp är också lokalbefolkningen. Anläggningen ska vara öppen för alla.
- Det här ska vara en naturlig samlingsplats för alla. Hit ska man kunna komma för att bada, ta en fika eller bara titta på folk, förklarade Mats Svensson.
Se även inslag i VT:s <a href="http://www.vt.se/mediaspelare">webb-tv</a>.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!