Ett skepp kommer lastat - med 23 skeppsbyggare

Den ståtliga skonaren Linden anlöpte Västerviks inre hamn vid lunchtid på måndagen. Vad många kanske inte vet är att det finska segelskeppet byggdes så sent som 1990-1993.
- Vi har seglat från Mariehamn enbart för att få träffa er duktige Egil Bergström och bese hans skeppsvarv i Gamlebyviken.

Land i sikte. Skeppsbyggaren Markku Hermonen, till vänster, balanserar på Lindens styrbordsreling tillsammans med Lindens skeppare Johan Stenbäck.

Land i sikte. Skeppsbyggaren Markku Hermonen, till vänster, balanserar på Lindens styrbordsreling tillsammans med Lindens skeppare Johan Stenbäck.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-10-02 00:25
Det säger Markku Hermonen, ordförande i en ideell förening som sedan 2006 jobbar hårt med att bygga galeasen Ihana (underbart på finska) i Luvia ett tiotal mil norr om Åbo. 2011 ska Ihana vara färdigbyggd och klar för segling.
Hermonen och 22 andra av medlemmarna i föreningen "Traditional Sailing Ship Association Ihana" har under några dagar chartrat toppsegelskonaren Linden för att segla över till Sverige.

Vart är då det första stället gubbarna som bygger Ihana vill åka? Jo, till Västervik!
- För oss skeppsbyggare existerar bara tre platser i Sverige: Gävle, Stockholm och Västervik, säger Markku Hermonen.
- I Västervik finns den över hela Östersjön världsberömde segelskeppsbyggaren Egil Bergström. Ni vet nog inte hur stor han är. Ingen blir profet i sin egen hemstad.
Galeasen Ihana är tänkt att hedra gamla skeppsbyggartraditioner och dokumentera ett utdöende hantverkskunnande för framtida generationer.

Ihana får en totallängd på 28 meter och en bredd på 6,2 meter. Maximal segelyta blir omkring 300 kvadratmeter, Djupgåendet blir 2,1 meter. Den som närmare vill följa det här skeppsbyggarprojektet kan gå in på hemsidan www.ihana.fi.
- Vi gick från Mariehamn med Linden på söndagsmorgonen. Vi hann segla bara en mindre del av sträckan till Västervik eftersom det blåste rak motvind och annars hade tagit för långt tid, säger Lindens skeppare Johan Stenbäck.

Linden är en nästan identisk kopia av det "gamla" finska segelfartyget Linden som byggdes 1920 och höggs upp 1953.
- Det vore kul att få veta om den gamla Linden någonsin var i Västervik för att hämta eller lämna last, säger Johan Stenbäck.
Redan tisdag eftermiddag seglar Ihana-gänget hem igen med sin inhyrda skonare Linden. Då har man bland annat hunnit med ett besök på Egil Bergströms varv vid Gamlebyvikens strand, samt en seglats med familjen Bergströms "Linnea".
Skonaren Linden hyrs ut för charter runt hela Östersjön till grupper på upp till 65 personer och är privatägd av två skeppsredare: Kaj Engblom från Åboland och Bror Husell från Åland.
Tusen tallar krävdes
Skonaren Linden byggdes 1990-1993 i Sjökvarteret i Mariehamn med den ursprungliga Linden anno 1920 som förebild. Vid bygget gick det åt bland annat 1 000 tallar, 50 000 skeppsspikar, 1 000 liter tjära och cirka 40 000 arbetstimmar.
Linden har måtten 49 x 8,6 meter och har ett djupgående på 3 meter. Segelytan med samtliga tolv segel satta är på 632 kvadratmeter. De tre masterna är 32 meter höga.
Ombord på Linden, som alltid har 4-8 mans professionell besättning, finns åtta passagerarhytter, salong, bar, bastu, duschar med mera. Fartyget har elektroniska sjökort och all annan modern navigationsutrustning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om