Ett steg mot snabbare E22

Vägverket är positivt inställt till en ny förbifart förbi Söderköping och en båtlyft över Göra kanal.

Så här skulle en båtlyft över E22 kunna se. En lyft kostar bara 220 miljoner kronor att bygga, jämfört med en vägtunnel under kanalen som skulle kosta 200 till. Som bonus kan en lyft bli en turistattraktion.

Så här skulle en båtlyft över E22 kunna se. En lyft kostar bara 220 miljoner kronor att bygga, jämfört med en vägtunnel under kanalen som skulle kosta 200 till. Som bonus kan en lyft bli en turistattraktion.

Foto: Tillfälliga fotografer

Västervik2008-08-22 00:07
Det intrycket fick Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (m) efter ett möte med berörda parter i Söderköping på onsdagen. - Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö var tydlig med att Söderköping är ett lämpligt projekt. Det är den största enskilda satsningen på E22 för vår del. Den är mycket viktig för oss, eftersom det är mycket både person- och godstrafik som går den vägen. Läget känns positivt.I dag är Söderköping riktig flaskhals, när det är broöppning på sommaren kan det ta timmar att ta sig förbi staden.- Förutom att framkomligheten är reducerad av vajerräcken har man den här proppen, säger Hjalmarsson.I Östergötland är politikerna överens om att E22 och en båtlyft är ett prioriterat projekt, nu ska man bara få med sig Vägverket på tåget. - Kan man få till en avsiktsförklaring med Vägverket kan projektet komma med i regeringens infrastrukturproposition redan i höst, det tror Söderköping på. Då kan allt vara klart redan 2014, säger Hjalmarsson. Han själv tror dock att det är lite väl mycket att hoppas på, att E22 kommer med i Vägverkets långsiktiga planer som presenteras i vår är med troligt, enligt honom. I september ska Söderköpings kommunstyrelse sätta sig ner och diskutera avsiktsförklaring med Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om