EU-beslut kan gynna Västervik

Västervik2012-05-22 00:00

Samtidigt som det går rykten om sommartrafik så ska framtidens permanenttrafik till Gotland ta form. Ett beslut som fattades av EU förra året stärker Västervik som möjlig Gotlandshamn. Västervik skulle vara det attraktivast ur miljösynpunkt.

2010 kom Rikstrafiken med en utredning av hur framtidens till Gotland ska se ut. Ett antal möjliga hamnar diskuterades i utredningen. Till slut utkristalliserades sig fyra alternativ: Oxölesund, Västervik, Nynäshamn och Oskarshamn.

Om man bara skulle ha Gotlandstrafik från en hamn i framtid så var Oxölesund, följt av Västervik, det attraktivaste alternativet. På Gotland finns det dock ett starkt motstånd mot att minska från två hamnar till en.

Det andra alternativet var ett tvåhamnsalternativ. Där skulle valet av hamn i södra Sverige stå mellan Oskarshamn och Västervik. Västervik har två fördelar enligt utredningen:

 Restiderna vid persontrafik skulle sjunka tack vare den kortare sjöresan.

 Det skulle vara det alternativ som innebar minst koldioxidutsläpp.

Oskarshamns trumfkort var de sammanlagda transporttiderna för godstrafik. Godset skulle få färdas längre på vägarna om Västervik blev ny hamn. Skillnaden var så stor att Rikstrafiken bedömde Oskarshamn som mest ekonomiskt.

2017 ska den nya Gotlandstrafiken träda i kraft, än är det inte avgjort vilket alternativ det blir. Sedan utredningen 2010 har ett EU-beslut tagits som säger att färjor ska drivas med bränsle med låg svavelhalt. Det har höjt bränslepriserna till sjöss. Det kan förändra kalkylerna till Västerviks fördel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om