Extra pengar som ger hopp för Tjustbanan
Extra anslag till Rikstrafiken kan rädda Tjustbanan.
Riksdagsmannen Krister Örnfjäder tror att Rikstrafikens utökade anslag kan rädda Tjustbanan.
Foto:
SJ, Connex och Tågkompaniet är fortfarande intresserade av att ta över verksamheten, men ett krav är att man garanteras ett tillskott på sex miljoner kronor, vilket motsvarar förlusten för Tjustbanan och Stångådalsbanan.
- Ingen är beredd att köra tåg för att det är roligt. Inkomster och utgifter måste gå ihop, och helst också bli vinst, säger Bo-Eric Sållarp.
Konkursförvaltaren och de tre operatörerna har nu bland annat gått igenom kostnader för underhåll av tågvagnarna och övriga utgifter för att driva trafiken.
- Vi har gått igenom förutsättningarna, men inget kommer att hända före nästa vecka. Men jag är fortsatt optimistisk om en lösning.
I förhandlingarna om vårbudgeten har regeringen och samarbetspartierna kommit överens om att skjuta till 100 miljoner kronor till Rikstrafiken. Enligt Krister Örnfjäder(s), ledamot i riksdagens trafikutskott, är miljonerna en förutsättning för att rädda Tjustbanan och en stor bit i det komplicerade pussel som nu läggs om den framtida trafiken.
- Pengarna ska användas för att upprätthålla nivån på den trafik som Rikstrafiken har avtal om idag, och ska alltså inte användas för framtida upphandlingar på nya sträckor, säger Krister Örnfjäder.
De extra miljonerna innebär att Rikstrafiken inte behöver dra åt svångremmen genom att avstå från att förnya avtal som snart går ut, eller dra in trafiken på sträckor där operatören gått i konkurs, till exempel Tjustbanan.
- Med hjälp av dessa pengar behöver man inte hitta besparingar, och därför var tillskottet en nödvändighet för att trafiken ska kunna fortsätta på Tjustbanan.
Men Rikstrafiken har ju flera sträckor där ekonomin är svajig?
- Ja, men jag tolkar det som att de 100 miljonerna ska användas för att lösa problemen på de akuta sträckorna, däribland Tjustbanan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!